
 0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The "Mouthpiece of al Qaeda" That's Giving a "Voice to the 

Voiceless" in the Southern Hemisphere  

An Analysis of Al Jazeera English's Reporting on U.S. Relations with Afghanistan and 

Pakistan 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gabrielle Vail Gorder 

American University Senior Capstone Spring ’10 

University Honors in Journalism 

Advisor: Prof. Bill Gentile 

April 25, 2010 



 1

INTRODUCTION 

 

 What is Al Jazeera English? Well, that depends on whom you ask. If you ask the Director 

General of the Al Jazeera Network, Wadah Khanfar, he’ll describe the network as a “voice for 

the voiceless...a diverse, reflection of the collective mind of the nations and cultures and 

civilizations...a bridge of dialogue.”1 However, if you ask FOX News terrorism analyst Walid 

Phares, he’ll tell you that Al Jazeera English is part of “a militant institution that wants to convey 

an ideological jihadi message.”2 The New York Times has hailed the Al Jazeera Network as “the 

kind of television station we should encourage.”3 But despite winning a multitude of 

international television and journalism awards, including “Best 24 Hour News Program” and 

“Service of the Year,”4 some non-profit media watchdog organizations, like the conservative 

Accuracy in Media group, call Al Jazeera English a “terrorist propaganda channel” and “a 

mouthpiece for enemies of the United States.”5 It’s been called “Osama bin Laden’s network,”6 

yet reputable international non-governmental organizations like the Committee to Project 

Journalists and Reporters Without Borders have backed the rights of the network and its 

journalists.  

 Donald Rumsfeld, the Secretary of Defense during the administration of George W. 

Bush, called the network the “mouthpiece of al Qaeda and a vehicle of anti-American 

                                                 
1Goodman, Amy. "Al Jazeera Chief Wadah Khanfar on Obama's Expansion of the Afghan War, US Policy in the 
Middle East and the Role of Independent Voices in the Media. Web. 02 Apr. 2010. 
<http://www.democracynow.org/2010/3/31/al_jazeera_chief_wadah_khanfar_on>. 
2 "FOXNews.com - Al Jazeera's Presence on PBS Alarms Some." FOXNews.com. 8 Apr. 2009. Web. 16 Apr. 2010. 
<http://www.foxnews.com/politics/2009/04/08/al-jazeeras-presence-pbs-alarms/>. 
3 "Why Al Jazeera Matters - Editorial - NYTimes.com." 30 Mar. 2003. Web. 20 Apr. 2010. 
<http://www.nytimes.com/2003/03/30/opinion/30SUN2.html?pagewanted=1>. 
4 "Al Jazeera English - Europe - Al Jazeera Wins Prestigious Award." Al Jazeera English - AJE. 14 June 2008. Web. 
16 Apr. 2010. <http://english.aljazeera.net/news/europe/2008/06/20086150182634319.html>. 
5 "Al-Jazeera for Obama." Accuracy In Media - For Fairness, Accuracy and Balance in News Reporting. 19 Oct. 
2008. Web. 04 Apr. 2010. <http://www.aim.org/aim-column/al-jazeera-for-obama/>. 
6 Levine, Joanne. "Al-Jazeera, as American as Apple Pie” Washington Post. 23 July 2006. Web. 16 Apr. 2010. 
<http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/06/23/AR2006062301367.html>. 



 2

propaganda” and described the channel’s reporting as “vicious, inaccurate and inexcusable.”7 

Yet members of the Bush administration still agreed to interviews on the network’s English 

language channel. More recently, high-ranking members of the Barack Obama administration, 

including Vice President Joe Biden and Secretary of State Hillary Clinton as well as General 

Stanley McChrystal, granted interviews to Al Jazeera English. Secretary Clinton even paid a visit 

to Al Jazeera’s Doha headquarters while she was in Qatar in February 2010 to “further dialogue 

with Al Jazeera.”8  

 How can a single network inspire such paradoxical rhetoric and sentiments? Is it possible 

for Al Jazeera English to simultaneously be a “mouthpiece of al Qaeda” and a “voice for the 

voiceless?” If Al Jazeera English is anti-American, why do U.S. government leaders agree to 

interviews or meet with the network’s directors? How does the average U.S. citizen navigate 

their way through all of the promotional catchphrases and unabashed ideological diatribes in 

order to decipher between fact and fiction?  

 

Statement of Intent  

 

 This research paper intends to evaluate the quality of Al Jazeera English’s reporting. The 

assessment holds the network accountable to the promises and objectives detailed in its code of 

ethics and mission statement. In order to narrow the sphere of the assessment, the content 

analysis focuses on Al Jazeera English’s coverage of U.S.- Afghani and U.S.-Pakistani relations. 

Is Al Jazeera English’s coverage fair and balanced? Or does it present a blatant anti-American 

                                                 
7 "NOW. Politics & Economy. Al-Jazeera and Arab Press Online." PBS. 14 Jan. 2005. Web. 29 Apr. 2010. 
<http://www.pbs.org/now/politics/aljazeera2.html>. 
8 Documentaries, Aljazeera English. "Clinton Meets With Al Jazeera Brass In Qatar." Breaking News and Opinion 
on The Huffington Post. 15 Feb. 2010. Web. 15 Apr. 2010. <http://www.huffingtonpost.com/2010/02/15/clinton-
meets-with-al-jaz_n_463050.html>. 



 3

bias? Does Al Jazeera English present an alternative to CNN and the BBC? Does it challenge the 

status quo? Does the channel approach issues from the perspective of the marginalized and 

disenfranchised? What role will Al Jazeera English play in the geopolitical discourse of the next 

decade?  

 This paper initially evaluates the validity of Al Jazeera controversial reputation and the 

factors that led to its contentious notoriety. The analysis concludes that although AJE is critical 

of US foreign affairs in the region, its coverage is far from anti-American and does not 

sympathize with ‘terrorists’. On the contrary, some of its reporting is indistinguishable from that 

of the US media. This paper recommends that AJE be vigilante not to conform to US or Western 

media standards.  AJE’s coverage of the US’s presence in the region is fair and accurate. 

Although opinion is present in AJE’s reporting, its inclination is toward humanity rather than 

geopolitical interests. Finally, this analysis concludes that the presence of opinion in AJE’s 

reporting does not violate journalistic ethics because objectivity is relative - not concrete.  

 

WHAT IS AL JAZEERA ENGLISH? 

  

 Al Jazeera English is the sister channel of the original Arabic-language news network Al 

Jazeera and claims to be the first truly global high-definition television network. Unlike its 

competitors, the Cable News Network based in Atlanta and the British Broadcasting Corporation 

based in London, Al Jazeera English is not managed by and broadcast from a central 

headquarter. The twenty-four-hour news channel is based out of Doha, Qatar, but it also 

broadcasts from its centers in Kuala Lumpur, London, and Washington DC. Each broadcasting 



 4

hub has editorial independence and news management rotates to each center throughout the day.9 

Al Jazeera English’s coverage literally “follows the sun” around the globe, the network touts on 

its website.10 Although the network concentrates on news and documentaries, its programming 

also includes live debates, entertainment, business and sports shows. News headlines and updates 

are generally broadcast every half hour. The English and Arabic versions of Al Jazeera, Arabic 

for ‘the Peninsula,’ are primarily funded by the tiny, oil-rich, Persian Gulf emirate of Qatar. 

 

Al Jazeera English’s Mission 

 

 Al Jazeera English aims to “set the news agenda and act as a bridge between cultures” by 

“providing accurate, impartial and objective news for a global audience from a grass roots level, 

giving a voice to different perspectives from under-reported regions around the world,” the press 

release stated the day the channel officially launched.11 The channel portrays itself as an 

alternative news source rivaling the western media’s monopoly, particularly the BBC and CNN. 

AJE claims to be “reversing the North to South flow of information” by “balancing the current 

typical information flow by reporting from the developing world back to the West and from the 

southern to the northern hemisphere.” Promoting debate and challenging established perceptions 

are also among AJE’s stated objectives.12 

 Al Jazeera English has a plethora of slogans and catchphrases; many of which are as 

controversial as the network itself. Shortly after the network’s launch, critics claimed slogans 

                                                 
9 Seddon. Mark. "Al-Jazeera - TV Most Americans Still Can't Watch.” Big Think. Web. 08 Mar. 2010. 
<http://bigthink.com/ideas/18390>. 
10 "Al Jazeera English - About Us - Presenters - Doha." Al Jazeera English - AJE. Web. 08 Mar. 2010. 
<http://english.aljazeera.net/aboutus/2008/10/2008104175037838670.html>. 
11 "Al Jazeera English - About Us - Release: Al Jazeera English Launchs." Al Jazeera English - AJE. Web. 02 Apr. 
2010. <http://english.aljazeera.net/aboutus/2006/11/2008525172949768994.html>. 
12 "Al Jazeera English - About Us - Corporate Profile." Al Jazeera English - AJE. Web. 02 Apr. 2010. 
<http://english.aljazeera.net/aboutus/2006/11/2008525185555444449.html>. 



 5

like, "Every Angle | Every Side”, “The Opinion and the Other Opinion”, "Fearless Journalism” 

and “If it’s newsworthy, it gets on air, whether it’s Bush or Bin Laden,” were brazen gibes at the 

United States and the administration of George W. Bush. However, Khanfar, the Director 

General of the Al Jazeera Network, told reporters during a July 2009 visit to Washington D.C., 

that the network is not biased, anti-American or sympathetic to al-Qaeda. On the contrary, he 

said that by giving a voice to the antagonists Al Jazeera English is actually maintaining 

objectivity.13  

 Al Jazeera English’s former Washington bureau chief, Hafez al- Mirazi, told Hugh Miles, 

author of Al Jazeera: How Arab TV News Challenged the World, that AJE should bring 

Americans Arab voices, the same way Al Jazeera brings Arabs the voices of American political 

figures. “If I am broadcasting to Americans I would give them what they are not hearing, people 

who are marginalized for example,” al- Mirazi said. “The people from Washington on Al 

Jazeera, like Richard Perle and people, we get them as it is important to get the Arab audience to 

know about them – we need them to learn about America and these voices even if they object to 

it. In America, people already know these voices, but they are missing some other people in the 

debate.”14 Al Jazeera’s mission to be a global news network does not just mean representing the 

Arab world’s perception of world events, Ben Connors, an Al Jazeera English editor working out 

of the Washington DC bureau said in an in-person interview. “Our charge as journalists in 

America is not just to explain to Americans the Arab mindset but to take that American mindset 

and represent us as something different than a bunch of twenty-somethings running around Iraq 

                                                 
13 "Mr. Al-Jazeera Goes to Washington - IPS Ipsnews.net." IPS Inter Press Service. Web. 02 Apr. 2010. 
<http://ipsnews.net/news.asp?idnews=47870>. 
14 Miles, Hugh. Al-Jazeera How Arab TV News Challenged the World. London: Abacus, 2005. Print. 



 6

with guns,” Connors said. So, the flow of information and exchange of perspectives goes both 

ways.15  

 During a March 31, 2010 interview with Amy Goodman for the “Democracy Now” T.V. 

program, Khanfar, said the goal of Al Jazeera English is to create a dialogue that reflects the 

collective mind of the nations and cultures. He also stressed the importance of living up to their 

audience’s trust. “Al Jazeera is a mission,” he said. “We cannot be part of centers of power. We 

do not accept association of centers of power, neither commercial nor political. We would like to 

be independent.”16 Giving no priority to commercial or political considerations over journalistic 

standards is included in the code of ethics posted on the networks website. Additionally, the code 

states that the network vows to give “full consideration to the feelings of victims of crime, war, 

persecution and disaster, their relatives and our viewers” and “recognize diversity in human 

societies with all their races, cultures and beliefs and their values and intrinsic individualities in 

order to present unbiased and faithful reflection of them.” The code of ethics also asserts that the 

network will not allow media competition to adversely affect the network’s journalistic standards 

“so that getting a ‘scoop’ will not become an end in itself.”17 In the contemporary 24-hour news 

cycle, which is becoming increasingly dependent on commercial revenue, thorough news 

reporting is often sacrificed so that network’s can claim that they got the story first; so this is an 

is audacious, and potentially economically disadvantageous ambition. However, just because 

AJE promises to adhere to certain principles, does not mean that it regularly practices that 

ideology when political, commercial or cultural rewards are at stake. Some people don’t think 

the channel values its ethics code. “We’re probably asking too much if we request that Al 

                                                 
15 "Al Jazeera English - DC Bureau with Ben Connors." Personal interview. 15 Apr. 2010. 
16 "Al Jazeera Chief Wadah Khanfar on Obama's Expansion of the Afghan War, US Policy in the Middle East and 
the Role of Independent Voices in the Media." 
17 "Al Jazeera English - About Us - Code of Ethics." Al Jazeera English - AJE. Web. 02 Apr. 2010. 
<http://english.aljazeera.net/aboutus/2006/11/2008525185733692771.html>. 



 7

Jazeera take its ethics code down from its official website since it’s painfully clear that the rules 

don’t apply,” the editor of the Accuracy in Media Report, Cliff Kincaid, wrote in a 2010 article 

published on the non-profit’s website.18 

  

The Birth of Al Jazeera 

 

 Al Jazeera’s Arabic language sister channel first hit airwaves on November 1, 1996. The 

network was developed after the Emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani overthrew 

his father and began a series of government and media reforms. Sheikh Hamad desired to convert 

the small peninsula into the Switzerland of the Arab world. One of the first steps toward 

achieving this goal he reasoned, while simultaneously reaping the benefits of good publicity, was 

to lift the hefty restrictions on the press. He first suggested the idea in 1994 while his father was 

in power, so by the time he ascended the throne he had already been mulling over the idea for 

quite some time. Less than a year after assuming authority, the Emir issued a decree loaning 500 

million Qatari riyals, about US $137 million, to the creation a pan-Arab version of CNN. The 

payment was intended to be a one-time investment that would cover a span of five years, by 

which point Al Jazeera was projected to be a financially independent commercial operation.19  

 The BBC had started an Arabic language version of the BBC in Qatar with Saudi money 

in 1994. However, the venture failed when the Saudi Arabian corporation Mawarid withdrew 

financial support after the BBC aired a documentary critical of Saudi Arabia. That left 250 

unemployed BBC-trained journalists in Qatar. Sheikh Hamad hired some of them and production 

began. At first, Al Jazeera was only broadcast six hours a day, but the station quickly expanded 

                                                 
18 "Al-Jazeera for Obama." Accuracy In Media - For Fairness, Accuracy and Balance in News Reporting. Web. 04 
Apr. 2010. <http://www.aim.org/aim-column/al-jazeera-for-obama/>. 
19 Miles. 2005. 417.  



 8

its coverage and by 2000 the station was broadcast 24-hours a day. The channel quickly gained 

popularity amongst Arab audiences.  In its infancy, the Al Jazeera Network served primarily 

Arab and Muslim nations. But 10 years after the network’s creation, Al Jazeera expanded the 

reach of its programming and established itself in the global media market by launching an 

English language sister channel. 20 

 

But it’s State Sponsored Media! How Can it Not be Propaganda? 

 
  Technically, Al Jazeera Network is government sponsored. However, its staffers and the 

Qatari government insist that it is not government controlled. After he helped conceive the 

network, the Emir agreed that Al Jazeera would be independent of his control and decisions 

about the network would from then on be under the control of the editorial board that was 

appointed by the Qatari Council of Ministers.21 

 Initially, the Emir only intended to pay for AJE’s launch. However, over thirteen years 

later, Al Jazeera has failed to generate enough revenue to be financially self-sufficient. The Emir 

still foots 75 percent of the station’s bills.22 The Emir agreed to several more loans after the 

network failed to become self-sufficient by 2001 and in 2004 he agreed to loan the station US$30 

million on a year-to-year basis.23  

 The network supplements the loans from the Emir by obtaining very modest advertising 

revenue and subscription fees and selling its footage of the Middle East to international media 

outlets. Still, Fobres Magazine reported in 2009 that the Qatari government is absorbing at least 

                                                 
20 Boyd-Barrett, Joseph Oliver, and Shuang Xie. "Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television and the Return of the 
State: Case Studies in Market Liberalization, Public Sphere and Media Imperialism." International Journal of 
Communication 2 (2008): 206-22. Print. 
21 Miles. 2005. 28.  
22 Seddon.  
23 Boyd-Barret.  



 9

US$100 million a year in losses on the whole operation. The network brings in about $70 million 

from subscription fees, but it has failed to bring in substantial advertising revenue. Most 

commercial spots are for state-owned companies like Qatar Petroleum or Qatar Airways. 

Because the large US cable companies refuse to carry the network, it does bring in money from 

US advertisers. The Saudi government, angered by the network’s coverage of its kingdom, also 

let it be known that any company advertising on Al Jazeera would be barred from doing business 

in Saudi Arabia.24 

 On the one hand, it could be argued that the Al Jazeera Network is dependent on the Emir 

and money from the Qatari government, so its directors will be careful not to offend or criticize 

the Qatari government. But on the other hand, Qatar is a small country and is not a key player in 

the international arena. So does it really matter whether Al Jazeera’s coverage is not critical of its 

home country? How often does Qatar actually make headline news? It could also be said that 

because Qatar is an Arab country, Al Jazeera’s coverage will serve only to advance the interests 

of the Arab world and its coverage will be anti-Zionist and anti-American. However, the US has 

been one of Qatar’s major allies for years, it’s home to the biggest US air base in the region, and 

its biggest foreign investor is ExxonMobil. So it would be contrary to Qatar’s national interest 

for the country to be blatantly anti-American or anti-Israeli. It could also be argued that because 

it is predominately state sponsored, it is therefore a mouthpiece of the government. However, the 

Public Broadcasting Service is also sponsored by tax revenue in addition to donations and it is 

not considered a government mouthpiece. Finally, it could also be said that Al Jazeera’s 

independence from commercial revenue has protected its journalistic integrity. Unlike the 

                                                 
24 Helman, Christopher. "Will Americans Tune To Al Jazeera?" Forbes 13 July 2009. Forbes.com. 24 June 2009. 
Web. 23 Apr. 2010. 



 10

deregulated media in the United States, Al Jazeera English does not have to worry about ratings 

and chase profits.25 

 

Al Jazeera’s Coverage of the U.S. Invasions of Afghanistan and Iraq 

 

 Al Jazeera began attracting global attention in the wake of September 11, 2001 and the 

subsequent U.S. invasion of Afghanistan. Nine days after the attacks on the World Trade Center 

and the Pentagon, Al Jazeera re-ran an exclusive 90-minute interview with Osama bin Laden by 

the network’s correspondent Gamal Ismail from December 1998. During the interview bin Laden 

explained why it was the duty of Muslims to carry out a jihad against the infidels; Israel and the 

United States. Al Jazeera’s producers said they aired the interview a second time to give viewers 

an insight into the mind of bin Laden. Shortly after, on September 24, Al Jazeera’s Qatar office 

received a fax with the handwritten signature of bin Laden. Al Jazeera decided to read bin 

Laden’s ‘Message to the Muslims of Pakistan’ on air. With the exception of two radical Arab 

newspapers, the Arab press did not print his picture or the full contents of the fax. The 

information ministries of many of the Arab governments insured that bin Laden receive sparse 

press attention. The network also aired a fax from Taliban leader Mullah Muhammad Omar that 

encouraged Muslims to help finance the war against the West in case the U.S. attacked 

Afghanistan.26  

 The Taliban government had closed Afghanistan’s border to foreign journalists, so before 

9/11 only three foreign national correspondents working for the western premium service wires 

were stationed in Afghanistan. Al Jazeera was the only TV station with an established 24-hour 

satellite link to Kabul, the capital of Afghanistan. Therefore, Western media outlets were 

                                                 
25 Helman.  
26 Miles. 110-113.  



 11

dependent on Al Jazeera’s footage as the U.S. prepared to invade Afghanistan and Al Jazeera 

had a monopoly on all pictures and broadcast interviews coming from Afghanistan. Al Jazeera 

profited from the situation by selling its Afghanistan footage to TV networks around the world. 

However, U.K. and U.S. governments quickly claimed that Al Jazeera’s footage, especially the 

pre-recorded statements by bin Laden and videos of al Qaeda, should be censored in its 

retransmission on other networks to prevent al Qaeda leaders from communicating covert 

messages to sleeper cells. All the major British and American TV networks agreed to the 

governments’ requests to limit their use of Al Jazeera’s footage.27    

 Al Jazeera asserts that the Bush administration attempted to indirectly censor the network 

on numerous occasions. A Sudanese Al-Jazeera cameraman named Sami al-Haj was detained in 

Afghanistan in 2001 and held in extrajudicial detention as an “enemy combatant” at Guantanamo 

Bay. Al Jazeera and the Committee to Protect Journalists demanded al-Haj be given the right to a 

trial and denounced the U.S.’s actions as a threat to journalism. He was released without charge 

on May 1, 2008, over six years later.28 On August 7, 2004, the Iraqi Iyad Allawi interim 

government supported by the U.S. government closed Al Jazeera’s Baghdad office, citing 

national security concerns. It was originally suppose to be a one-month ban, but the time frame 

was extended indefinitely.29 

 In addition to indirect censorship, Al Jazeera’s journalists and directors claim they were 

intentionally targeted during the U.S. invasion of Afghanistan and subsequent invasion of Iraq. 

On November 13, 2001, Al-Jazeera's bureau in Kabul was destroyed by a U.S. missile attack. No 

one on Al Jazeera’s staff was hurt, but some of their homes were damaged. Al Jazeera’s 

                                                 
27 Miles. 115-125.  
28 "Sami Al-Haj: The Enemy? - Reports - Committee to Protect Journalists." Press Freedom Online - Committee to 
Protect Journalists. Web. 19 Apr. 2010. <http://cpj.org/reports/2006/10/prisoner.php>. 
29  "Al Jazeera Timeline | Project for Excellence in Journalism (PEJ)." Project for Excellence in Journalism (PEJ). 

Web. 19 Apr. 2010. <http://www.journalism.org/node/1530>. 



 12

managing director, Mohammed Jasim al-Ali, declared that the attack on Al Jazeera’s office was 

intentional. “This office has been known by everybody, the American airplanes know the 

location of the office,” he said. The U.S. Assistant Secretary of Defense Victoria Clarke 

responded to the accusation in a December 6, 2001 letter to Al Jazeera saying, “the building 

[U.S. forces] struck was a known Al Qaeda facility in central Kabul.”30 In April 2003, U.S. 

forces in Iraq bombed the Basra Sheraton Hotel, which Al Jazeera was using as a base for its 

correspondents at the time. The only guests at the hotel were Al Jazeera journalists.31 On April 8, 

2003, U.S. bombs hit Al Jazeera’s office in Baghdad. Iraq correspondent Tareq Ayyoub was 

killed in the attack and cameraman Zohair al-Iraqi was seriously wounded. On November 22, 

2005, the British tabloid The Daily Mirror published a story claiming that it had obtained a 

leaked memo from the April 16, 2004 meeting between President Bush and British Prime 

Minister Tony Blair, in which Bush suggested bombing Al Jazeera’s world headquarters in 

Doha, Qatar. The Bush administration called The Daily Mirror report “outlandish” and the 

British government tried and convicted the two men who released the memo.32  

 The U.S. government quickly noted the importance of Al Jazeera’s reporting in shaping 

the U.S.’s image in Afghanistan, Iraq and the Middle East as a whole and could determine the 

success of the U.S.’s efforts in the region. A 2003 Congressional Research Service report entitled 

“The Al Jazeera News Network: Opportunity or Challenge for U.S. Foreign Policy in the Middle 

East” stated that, “with the United States heavily engaged in Iraq, Afghanistan, and elsewhere, 

Al Jazeera will continue to play a role in reporting and interpreting U.S. foreign policy to the 

Arab world.” The report concluded the U.S. had a few options in how to handle Al Jazeera: it 

                                                 
30 "Al Jazeera Timeline Project for Excellence in Journalism (PEJ)." 
31 "Al-Jazeera's Basra Hotel Bombed.” .Guardian | Guardian.co.uk. Web. 19 Apr. 2010. 
<http://www.guardian.co.uk/media/2003/apr/02/broadcasting.iraq1>. 
32 "Al Jazeera Timeline | Project for Excellence in Journalism (PEJ)." 



 13

could create an alternative Arabic Language Television Network, tie foreign aid to media reform, 

buy commercial air time on Arab networks, have U.S. officials appear in more interviews in the 

Arab media, encourage the privatization of the media and/ or favor the more moderate Arab 

satellite networks in order to foster Al Jazeera’s competitors.33What the U.S. government didn’t 

bank on, was that it would soon have to deal with Al Jazeera’s influence in shaping the 

perspectives of Western audiences.  

 

The Birth of Al Jazeera English 

 

 Al Jazeera English’s creation was partly due to the magnitude of attention the Arabic 

language channel received for its coverage of the war in Afghanistan and a renewed U.S. interest 

in foreign affairs. Al Jazeera’s directors also saw an opening in the U.S. media market. “At the 

time that AJE began to blossom, the U.S. media networks were very concentrated on the political 

right and a vacancy existed at the more liberal end of the spectrum. The AJE staff believed they 

could capitalize on this,” Miles wrote in Al- Jazeera: How Arab TV News Challenged the 

World.
34 With the launch of the English language channel, Al Jazeera intended to reposition 

itself as a global channel akin to the BCC and CNN and not as a strictly pan-Arab Network.   

 When Al Jazeera English launched on November 15, 2006, it became the first worldwide 

TV news operation based outside of the United States or Britain. 35 The channel was originally 

going to be called Al Jazeera International, but the day before it went on air its name was 

changed to Al Jazeera English, because the channel’s Qatari backers decided that the Arabic 

                                                 
33 United States. Cong. The Al-Jazeera News Network Opportunity or Challenge for U.S. Foreign Policy in the 
Middle East? By Jeremy M. Sharp. Cong. Bill. [Washington, D.C.]: Congressional Research Service, Library of 
Congress, 2003. Print. 
34 Miles. 414. 
35 Miles. 417.  



 14

language channel was international in scope and this was just the English language version of an 

already international network.36  

 Al Jazeera English didn’t only inherit the golden calligraphic logo of its Arabic language 

counterpart; it also inherited its contentious reputation.  An Accuracy in Media poll found that 53 

percent of Americans opposed the launch of the channel and two-thirds of Americans thought the 

U.S. government should not allow the channel to enter into the U.S. market.37 In March 2003, Al 

Jazeera English’s plans to launch its website were foiled by adversaries. Almost immediately 

after its creation, the website was shut down by hackers. The website’s domain name and that of 

the Arabic-language site were usurped so that visitors were redirected to U.S. patriotic slogan 

pages or porn sites. The website re-launched in 2006 along with the TV channel.38  

 The day the Al Jazeera English broadcast aired, the channel was available in 80 million 

homes in Europe, Africa and Southeast Asia, but it was not in the US.39  Not a single U.S. cable 

company or major satellite provider agreed to carry the channel because of concern over the 

network’s alleged anti-American bias. Al Jazeera circumvented this impediment by streaming 

live on the Internet.40 

  Al Jazeera English’s launch garnered positive reviews from many of the countries 

prominent media outlets. The day of its launch, the USA Today published an article welcoming 

the channel, saying, “in a globalized world, the broader the conversation and greater the 

                                                 
36 "Al-Jazeera Renames English-language Channel | Media | MediaGuardian." Latest News, Comment and Reviews 
from the Guardian | Guardian.co.uk. 14 Nov. 2006. Web. 22 Apr. 2010. 
<http://www.guardian.co.uk/media/2006/nov/14/tvnews.television1>. 
37 Dajani, Jamal. "Al Jazeera English Falls Short of Expectations - NAM." New America Media, 21 Nov. 2006. 

Web. 22 Apr. 2010. 
<http://news.newamericamedia.org/news/view_article.html?article_id=f3d3ade3488a2bca1e957e754c4ebd08>. 
38 Miles. 260.  
39 Stanley, Alessandra. "Not Coming Soon to a Channel Near You." The New York Times- nytimes.com. 16 Nov. 
2006. Web. 22 Apr. 2010. <http://www.nytimes.com/2006/11/16/arts/television/16watch.html>. 
40 Farhi, Paul. "MHz Networks Introduces Al Jazeera English to Washington Area Cable TV Viewers - 
Washingtonpost.com." Washingtonpost. 29 Apr. 2009. Web. 22 Apr. 2010. <http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/content/article/2009/04/28/AR2009042803918.html>. 



 15

competition for credibility, the better.”41 The day after its first broadcast The New York Times 

published as article stating it was “a shame” that more Americans wouldn’t be watching the 

channel. Al Jazeera English “points to where East and West actually meet,” the article 

declared.42 Dante Chinni of the Project for Excellence in Journalism, monitored the first five 

hours of Al Jazeera English’s coverage and concluded that, "the channel seems likely to offer 

more in-depth coverage of the Middle East than anything else most Americans are going to 

see.”43 Journalists from the Washington Post and NPR criticized the cable companies for not 

airing the channel. However, not everyone was enthusiastic about the new kid on the block.  

 About two months after AJE began broadcasting, The New York Times published an op-

ed by Judea Pearl, the father of the Wall Street Journal reporter Daniel Pearl who was kidnapped 

and murdered by al Qaeda extremists. “Al Jazeera has been taking its mixture of news coverage 

and extremist propagandizing to our front door through an English-language station,” Pearl 

wrote. “Even if Al Jazeera English waters down its alarmist content, it should still be seen as a 

potential threat: it will bestow respectability upon the practices of its parent network.” 

Conservative organizations, like The Media Research Center and Accuracy in Media, 

condemned the channel and criticized the journalists who spoke in favor of it. “Al-Jazeera 

English is like Al-Jazeera Arabic in that it serves as a mouthpiece for terrorists,” Accuracy in 

Media’s Cliff Kincaid wrote in a January 2, 2007 column. “American journalists seem unable to 

recognize enemy propaganda even when it hits them in the face.” The Accuracy in Media group 

campaigned to keep Al Jazeera off the airwaves in 2006, producing a report entitled “The Al 

                                                 
41 Kincaid. 2007.  
42 "Not Coming Soon to a Channel Near You."  
43 "Five Hours with Al Jazeera in English." The Christian Science Monitor - CSMonitor.com. 27 Nov. 2006. Web. 
21 Apr. 2010. <http://www.csmonitor.com/2006/1127/p09s01-codc.html>. 



 16

Jazeera Hall of Shame” and a documentary entitled Terror Television: The Rise of Al Jazeera 

and the Hate America Media.44 

 Yet on the other hand, Link TV’s senior director of Middle Eastern Programming, Jamal 

Dajani, thought Al Jazeera English conformed too much to Western standards and did not live up 

to the reputation of its Arabic language counterpart. He said the channel’s editorial policy 

appeared to be very restrained and he was disappointed by “ the detached, analytical attitude of 

hosts.” “On Al Jazeera English, no matter how hot the topic, their demeanors remain unruffled,” 

he complained. “This is in direct contrast to the exciting and fiery style on the Arabic Al 

Jazeera's programs.”45 Dajani appears to have changed his mind by 2009, when he announced 

that his network, LinkTV, would air Al Jazeera English’s Word News hour.46  

 

Combating Stereotypes: Who Really Works for Al Jazeera English? 

  

 The reporters and anchors on Al Jazeera English look no different than the reporters on 

the BBC or CNN. They do not all wear hijabs and the women do not all cover their hair. 

Although there are Arab reporters working for Al Jazeera English, there are also European, 

Asian, American and Latino journalists. When you watch AJE’s newscasts, you will hear accents 

from all over the globe, including some ‘American accents’. The network’s journalists do not 

stand out, until they tell you which network they represent.  

 Connors says there have been situations where it has been a struggle to get access to 

interview subjects once staffers say they are reporting for Al Jazeera English. “You want to say 

                                                 
44 "Enemy Propaganda on Al-Jazeera English." Accuracy In Media - For Fairness, Accuracy and Balance in News 
Reporting. 2 Jan. 2007. Web. 22 Apr. 2010. <http://www.aim.org/media-monitor/enemy-propaganda-on-al-jazeera-
english/>. 
45 Dajani.  
46 Barnhart, Aaron. "Al Jazeera English Not Just about the News | TV Barn." The TV Barn. 28 May 2009. Web. 22 
Apr. 2010. <http://blogs.kansascity.com/tvbarn/2009/05/al-jazeera-english-not-just-about-the-news.html>. 



 17

who you are and where you’re from and give them the whole picture, partially because you want 

to be honest as a journalist,” Connors said. “And partially because that’s the way that we change 

the perception of the name. To say, ‘ya, I am from Al Jazeera and I’m some white guy with a cup 

of coffee and I’m not scary or different in any way’.” Connors, who joined Al Jazeera English 

six months before the channel was launched, says that he finds that perceptions about the 

network have changed in the US over the past four years.47  

 Al Jazeera English has attracted some big names to its staff that have helped the channel 

establish credibility. Its list of prominent TV personalities, journalists and directors has included 

Riz Khan, Sir David Frost, Tony Burman, Dave Marash, and Josh Rushing. Khan, a former CNN 

anchor, currently hosts ‘The Riz Khan Show’ on AJE. Frost, best known for his series of 

interviews with US President Richard Nixon, hosts ‘Frost Over the World’ on the channel. 

Burman, a former news chief of the Canadian Broadcasting Corporation, is now AJE’s managing 

director. However, the two additions to the news team that generated the most buzz, were 

probably Marash and Rushing.  

 Marash served as the channels Washington anchor for two years. In addition to being a 

respected American correspondent for ABC’s ‘Nightline’, Marash, who is Jewish, helped the 

network combat accusations that it was anti-Semitic. However, in 2008, Marash announced his 

decision to leave the network because of an “anti-American bias” that he said resulted in 

“stereotypical and shallow” coverage of the US. Marash told Brent Cunningham of the Columbia 

Journalism Review that he felt that “in a globe where Al Jazeera sets a very, very high reporting 

standard, and a very, very high standard for both numerical and qualitative and authentic 

staffing, that the United States was becoming a serious exception to their role, and a place where 

                                                 
47 "Al Jazeera English - DC Bureau with Ben Connors." 



 18

the journalism did not measure up to the standards that were set almost everywhere else by Al 

Jazeera English’s very fine reporting.” Marash said part of his decision to leave was also the fact 

that he was asked to leave his position as anchor and become a full-time correspondent, which he 

said would greatly diminish editorial input from a US perspective and was another effort to 

sideline Americans. However, even after leaving the network Marash has said that the Al Jazeera 

Network’s coverage is important for people in the US to be able to watch.48  

 Josh Rushing sort of accidentally stumbled into his role as a poster child for the Al 

Jazeera Network. He became famous for his appearance in Control Room, a documentary 

released in 2004 about Al Jazeera’s coverage of the US invasion of Iraq. Rushing, at the time a 

Marine spokesman at CENTCOM in Doha at the time the US started invading Iraq, is portrayed 

in the documentary as a young officer who is gradually becoming more skeptical of how the 

Pentagon is handling the war and portraying it to the American public. After the documentary 

was released, the Marines ordered Rushing to stop defending Al Jazeera to the press. When Al 

Jazeera English launched Rushing was offered a job as a correspondent. Rushing wrote a book 

shortly thereafter defending the network called, Mission Al Jazeera: Build A Bridge, Seek the 

Truth, Change the World.49 

 

Al Jazeera’s International Coverage 

 

 Al Jazeera English boasts a staff originating from over 50 countries and reports out of 65 

bureaus worldwide on six continents.50 The network’s 500-plus journalists are not just stationed 

in the traditional news centers in Europe and North America, they are also located in numerous 

                                                 
48 Cunningham, Brent. "Dave Marash: Why I Quit." Columbia Journalism Review. 4 Apr. 2008. Web. 23 Apr. 2010. 
<http://www.cjr.org/the_water_cooler/dave_marash_why_i_quit.php?page=all>. 
49 "Ex-Marine Josh Rushing on His Journey from Military Mouthpiece to Al Jazeera Correspondent." Interview by 
Amy Goodman. Democracy Now. 20 June 2007. Web. 23 Apr. 2010. <http://www.democracynow.org>. 
50 Goodman. 2010.  



 19

bureaus in Latin America, Africa, Asia and the Middle East.51 Foreign bureaus have been among 

the hardest hit by cost-cutting measures in print and television media alike. At the time of its 

launch, The Los Angeles Times noted that AJE had "more foreign correspondents in world 

capitals than all the U.S. networks combined."52 Furthermore, David Chater, a correspondent for 

Al Jazeera English since 2006, says the network stations television journalists in parts of the 

world largely that are neglected by the mainstream networks and air stories that normally get 

bypassed the top evening news shows.53 

 A paradoxical situation has arisen in the media industry: the world is more interconnected 

than ever before but comprehensive international news coverage by the US media is diminishing. 

According to the Pew Research Center's annual State of the News Media report, coverage of 

international events by American media fell by about 40 percent in 2008. That year, NBC, CBS 

and ABC only devoted about 6 to 7 percent of their newscasts to foreign affairs not involving the 

US.54 In 2009, cable news became more US-centric. On average only 3 percent of the cable 

newshole was devoted to foreign affairs not directly related to the US, of course that percentage 

was higher when it directly involved the US. For example, CNN devoted 18 percent of its 

newscast to US-involved international news and 5 percent to strictly foreign news, Fox News 

devoted 15 percent of its newscast to US involved foreign affairs and 4 percent to non-US news 

and MSNBC devoted just 11 percent of its coverage to U.S.-involved foreign affairs and 2 

percent to non-US news. However, online news started to fill that gap in 2009. Online media 

covered more international news than any other medium. More than one-third of the online news 

                                                 
51 Farhi, Paul. "Al Jazeera's U.S. Face." The Washington Post 15 Nov. 2006. Web. 22 Apr. 2010. 
<http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/11/14/AR2006111401363.html>. 
52 Neuman, Johanna. "Al Jazeera, Wide Angle." The Los Angeles Times. 15 Nov. 2006. Web. 22 Apr. 2010. 
<http://articles.latimes.com/2006/nov/15/entertainment/et-jazeera15>. 
53 Chater, David. "Al Jazeera English- Afghanistan Correspondent." E-mail interview. 2 Apr. 2010. 
54 "Journalism.org." Journalism.org- The State of the News Media 2010. Pew Project for Excellence in Journalism, 
Mar. 2009. Web. 22 Apr. 2010. 
<http://www.stateofthemedia.org/2009/narrative_networktv_contentanalysis.php?cat=1&media=6>. 



 20

hole was devoted to international news, stories with a focus on foreign affairs directly relating to 

the US represented 18 percent of the online news hole and 17 percent concerned matters that did 

not involve the US.55 

 Dajani, of LinkTV, says Al Jazeera English is filling that newshole. “At a time when 

international news coverage has been receding rapidly in most U.S. news outlets due to closures 

of foreign news bureaus,” Dajani said. “Al Jazeera English has been filling the void with 

professional, and comprehensive reporting from around the globe.”56 Another trend in the media 

has been a reliance, and perhaps an over-reliance, on premium service wires. Although Al 

Jazeera English does use the services of Reuters and the AP, most of the material is original 

because of its extensive network of bureaus and foreign correspondents around the globe.57
 

 

Al Jazeera English’s Global Reach 

 

 Al Jazeera English’s global reach is about 190 million in just over 100 countries. 

However, few of those viewers are in the US. Almost four years after the channel’s launch, Al 

Jazeera English is still not broadcast nationally.58 

 

Watching Al Jazeera English in the U.S. 

 

 In 2009, more than two years after Al Jazeera English’s launch, the channel was still only 

available to audiences in Toledo, Ohio and Burlington, Vermont, as well as a few buildings in 

                                                 
55 "The State of the News Media 2010." Journalism.org. PEW Project for Excellence in Journalism, 15 Mar. 2010. 
Web. 22 Apr. 2010. <http://www.stateofthemedia.org/2010/year_sectorhighlights.php#Network>. 
56 Barnhart, Aaron. 
57 Quresi, Sophia. "Al Jazeera English Interview- DC Bureau with Sophia Quresi." E-mail interview. 22 Apr. 2010. 
58 "Al Jazeera Chief Wadah Khanfar on Obama's Expansion of the Afghan War, US Policy in the Middle East and 

the Role of Independent Voices in the Media." 



 21

downtown Washington D.C. served by private cable hookups. Al Jazeera has also struck a few 

deals with existing networks that allowed its programming to get some US exposure. In 

September 2008, LinkTV agreed to broadcast Al Jazeera English’s ‘Witness’ program, allowing 

AJE to reach 30 million U.S. households nationwide each week. The Al Jazeera Network also 

landed a deal with PBS, to provide content for its nightly news program WorldFocus.  

According to the arrangement PBS did not have to pay Jazeera English for its reports, however, 

it would allow its reports to bare AJE’s gold logo.59 In an article entitled “Al Jazeera’s Presence 

on PBS Alarms Some,” Fox News reported that US lawmakers where concerned about PBS’s 

decision to air reports by Al Jazeera. “According to some in Congress,” the article said, “PBS, 

which is partially funded by taxpayers dollars, is recklessly promoting Al Jazeera by airing the 

segments.” The article went on to quote Republican Rep. Sue Myrick saying, “American people 

should be pretty darn upset about the fact that their tax payer dollars are going to fund 

this...they’re already upset about what their tax dollars are going to fund, and now they’re 

funding propaganda.” The Fox News article included a statement by ‘WorldFocus’ saying, 

“though many people who have not seen Al Jazeera English think of it as a propaganda machine 

for Islamic extremist causes, much of what it produces is not ideological. We also believe Al 

Jazeera English does sometimes offer us and our viewers a unique perspective from various parts 

of the world where it has access that others don't."60 However, Al Jazeera English’s 24-hour 

broadcast still lacked significant US distribution.  

                                                 
59 Moss, Linda. "Al Jazeera To Provide News for ‘Worldfocus’ Public TV." The Cable Industry Book-of-Record 
Homepage | Multichannel News. Multichannel News, 15 Jan. 2009. Web. 22 Apr. 2010. 
<http://www.multichannel.com/article/162225- 
Al_Jazeera_To_Provide_News_for_Worldfocus_Public_TV_Show.php>. 
60 Sawn, Eric. "FOXNews.com - Al Jazeera's Presence on PBS Alarms Some." 8 Apr. 2009. Web. 22 Apr. 2010. 
<http://www.foxnews.com/politics/2009/04/08/al-jazeeras-presence-pbs-alarms/>. 



 22

 That’s when Al Jazeera signed a deal with MHz Networks, a Falls Church, Virginia-

based educational broadcaster. On April 29,2009, AJE’s half-hour evening newscast aired at 

10pm on MHz Networks’ primary local channel. Then on July 1, 2009, MHz Networks 

expanded that coverage to 24-hours on Network 5. “For over two years, Al Jazeera English has 

been setting new standards in international reporting by providing a platform for the under-

represented corners of the world,” said Phil Lawrie, Director of Global Distribution for Al 

Jazeera. “It is essential to the mission of MHz Networks to bring news coverage from across the 

globe to make as many perspectives as possible available to U.S. audiences,” said Frederick 

Thomas, chief executive of MHz Networks. The 24-hour AJE channel is now available to the 

D.C. market on channel 30.5 and cable audiences can also tune in on Comcast channel 275, Cox 

channel 474, RCN channel 34 and Verizon FIOS channel 457. The deal with MHz brought AJE 

to 2.3 million more U.S. households.61 That said, there are over 307 million people in the US and 

man of their households don’t receive the signal for Al Jazeera English.62 However, US 

audiences without access to the MHz Network can watch Al Jazeera English online, via 

streaming on AJE’s website, Livestation or YouTube. Official numbers for how many web-based 

viewers AJE has in total are hard to come by. However, the network’s YouTube channel has 

over 6 million views.63  

 

 

 

                                                 
61 MHZ Networks. MHz Networks Launches Al Jazeera English on MHz Networks 5. 1 July 2009. Web. 21 Apr. 
2010. Http://www.mhznetworks.org. 
62 Census Bureau Home Page. Rep. Mar. 2009. Web. 22 Apr. 2010. 
<http://www.census.gov/popest/estimates.html>. 
63 "YouTube - AlJazeeraEnglish's Channel." YouTube - Broadcast Yourself. Web. 22 Apr. 2010. 
<http://www.youtube.com/user/AlJazeeraEnglish>. 



 23

 

Al Jazeera’s Online Traffic 

 

 It is hard to compare AJE’s US viewership to that of the US networks, because it is not 

available to the wider American public. However, traffic on AJE’s website can be compared to 

traffic on the websites of the major US networks. During the Israel-Hamas Gaza war in 2008- 

2009, online US viewership of Al-Jazeera English rose dramatically because the channel had 

what CNN and other the BBC didn't have: reporters inside Gaza. US viewership has since 

declined, but AJE has retained some of those viewers. AJE still lags far behind CNN and Fox 

News among U.S. web-surfers. Al Jazeera is ranked #1,907 on the Alexa US online traffic rank 

index. It is ranked # 933 in the world. Fox News on the other hand, is ranked #41 in the US 

traffic rank index and #190 in the world. CNN is ranked #18 in the US traffic rank index and #59 

in the world.64 Managing Director of AJE Tony Burman told Forbes Magazines in June 2009, 

that 60 percent of AJE’s Internet traffic is from North America.65 

 

 

 

WHY IS AL JAZEERA ENGLISH CONTROVERSIAL? 

 

  Al Jazeera English has stirred up controversy since the day it went on air, or perhaps even 

before that. The contentious past of its Arabic language sister channel and the controversial 

nature of its editorial stance have granted AJE a fair share of international media attention; 

however, that hasn’t helped the network establish a stable U.S. viewership. “The very name Al 

Jazeera is a bigger obstacle than most cable networks have at launch,” said Phil Swann, president 

                                                 
64 Alexa the Web Information Company. Web. 22 Apr. 2010. <http://www.alexa.com/help/traffic-learn-more>. 
65 Helman. 



 24

of TVPredictions.com, a website that tracks the television industry. In 2006, when Al Jazeera 

officially launched, Swann predicted that the network’s name would hinder the channel’s ability 

to attract U.S. audiences. Indeed, despite its popularity in other parts of the globe, the network 

still only reaches a limited U.S. audience. Misconceptions and preconceived ideas about the 

network are abundant and feed controversy, even when there isn’t any controversy to begin with. 

The network’s competitors and critics play a vital role in keeping Al Jazeera’s ‘anti-American’ 

reputation alive. 66 

 The day Al Jazeera English was launched, Fox News, which was then, and remains to be, 

the most watched cable news channel in the US, claimed that the Arabic Al Jazeera showed 

videos of western hostages being beheaded by masked terrorists.67 Fox News was referring to 

several videotapes received and broadcast by Al Jazeera throughout 2004, of blindfolded 

Americans taken hostage in Iraq that were pleading for their release or reading prepared 

statements. The channel also broadcast the pleas of family members of the hostages, pleading for 

the return of their loved ones. Although, Al Jazeera did show the videos sent to them by the 

kidnappers, it did not show any of the victims actually being beheaded. Al Jazeera has never 

broadcast a beheading on TV or posted a video of a beheading on its website.68 The closest the 

channel ever came to actually broadcasting a beheading was in 2004, when it was fooled into 

airing a hoax beheading video, made by a California man who wanted to prove how easy it was 

to fake those videos.69  

                                                 
66 "Al Jazeera, Wide Angle - Page 2 - Los Angeles Times." Featured Articles From The Los Angeles Times. 15 Nov. 
2006. Web. 04 Apr. 2010. <http://articles.latimes.com/2006/nov/15/entertainment/et-jazeera15/2>. 
67 The State of the News Media. Pew Center for Excellence in Journalism. 2010. Web. 16 Apr. 2010. 
<http://www.stateofthemedia.org/2010/>. 
68 “Al Jazeera's Global Gamble: A PEJ Interview, Al Jazeera Timeline.” 
69 Vanderford, Benjamin. Iraq Beheading Video Hoax Press Release - Vanderford, Martin, Kirchner. 13 May 2004. 
Web. 24 Apr. 2010. <http://videohoax.ctyme.com/>. 



 25

 However, once a theoretically ‘reliable’ government official accuses you of broadcasting 

beheadings it’s difficult to clean up your image. On June 4, 2005, Donald Rumsfeld accused Al 

Jazeera of encouraging radical Islamic militants by broadcasting the beheadings of American 

soldiers. “But America is not wrong,” Rumsfeld said. “It's the people who are going on 

television chopping off people's heads, that is wrong.”70 In response, Al Jazeera's former media 

spokesman, Jihad Ballout, pointed out that beheading videos were readily available on other 

websites but “because of Al Jazeera's reputation, people mistakenly attribute the pictures to [Al 

Jazeera]."71 

 In addition to sharing its name with its Arabic language sister channel, it shares its name 

with other Middle Eastern media. On February 15 2006, The Times, published an editorial 

accusing Al Jazeera English of deliberately inflaming tensions in the Middle East by posting 

footage of British troops beating Iraqi prisoners. Everything the article described finding on the 

website, aljazeera.com, was indeed there. The only problem was that the TV network’s website 

is actually Al Jazeera.net. It’s domain name is also similar to that of the Al Jazeera 

Newspaper,al-jazirah.com, and the Al Jazeera Information Centre, aljazeerah.info. Material on 

all those websites is all much more radical than anything published on the TV network’s website. 

Al Jazeera attempted to obtain the domain name aljazeera.com because it was confusingly 

similar to their own; but it lost the case. Al Jazeera cannot have trademark rights of its name 

because it is a universal word that existed before the creation of the company. 72  

                                                 
70 "Resources for the Global Jouranlist." Boston University. 7 June 2005. Web. 16 Apr. 2010. 
<http://www.bu.edu/globalbeat/index060605.html>. 
71 "Rumsfeld Claims Al Jazeera "Promotes Terrorism" Al Jazeera English. 4 June 2005. Web. 16 Apr. 2010. 
<http://www.blythe-systems.com/pipermail/nytr/Week-of-Mon-20050530/017989.html>. 
72 "WIPO Domain Name Decision: D2005-0309." WIPO - World Intellectual Property Organization. Web. 04 Apr. 
2010. <http://www.wipo.int/amc/en/domains/decisions/html/2005/d2005-0309.html>. 



 26

 However, the channel’s name is not completely to blame; sometimes it is the reporters 

that throw coal into the fire. Just as Al Jazeera English was struggling to hit airwaves in 2003, 

one of the Arabic channel’s leading war correspondents in Afghanistan, Taysir Allouni, was 

arrested for allegedly aiding the al Qaeda cell responsible for the Madrid bombings by working 

as their financial courier. Allouni was well known before his arrest for a one-on-one interview 

with bin Laden just weeks after the Sept. 11 attacks. Allouni claimed innocence and said he was 

only doing his journalistic duty by interviewing bin Laden and was in no way associated with al 

Qaeda. However, prosecutors found enough evidence linking him to al Qaeda to convict him in a 

Spanish court in 2005. Critics said that proved that Al Jazeera at least sympathized with al 

Qaeda.73 

 Then of course, there are the infamous Osama bin Laden tapes. Out of the 60 plus 

messages bin Laden and al Qaeda leaders have released since the terrorist attacks of Sept. 11, Al 

Jazeera and Al Jazeera English have collectively aired about 20 of bin Laden’s major statements. 

The first bin Laden tape, in which bin Laden said, “America has been hit by Allah at its most 

vulnerable point, destroying, thank God, its most prestigious buildings," in reference to the 

Sept.11 attacks, was aired on October 7, 2001. The most recent bin Laden tape, in which bin 

Laden threatened to kill any Americans captured by al-Qaeda if the U.S. executes the self-

professed mastermind of the Sept. 11 attacks Khalid Sheik Mohammed, was broadcast by the Al 

Jazeera Network on March 25, 2010.74 Whether or not bin Laden’s messages should be made 

available to the public has been a national security, geopolitical and journalistic ethics quandary. 

Is Al Jazeera abetting bin Laden by giving him media attention? Or it is the responsibility of the 

                                                 
73 Miles, Hugh. "Al Jazeera Supports Terrorism" Foreign Policy Magazine. 12 June 2006. Web. 4 Apr. 2010. 

<http://www.foreignpolicy.com/articles/2006/06/12/think_again_al_jazeera>. 
74 "Al Jazeera English - Middle East - Timeline: Messages from Bin Laden." Al Jazeera English - AJE. 25 Mar. 
2010. Web. 16 Apr. 2010. <http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2010/01/2010124123232335456.html>. 



 27

media to air bin Laden’s tapes because he is a formidable geopolitical actor and his messages 

provide insight into what the US can do to change its image abroad and dissuade dissidents from 

resorting to terrorist actions?  

 The Bush Administration was not pleased by Al Jazeera’s coverage of bin Laden or the 

“War on Terror” in the months following Sept. 11. The White House said Al Jazeera was 

broadcasting too many reruns of an old bin Laden interview and was giving too much airtime to 

analysts hostile to the US. So the White House invited the Qatari Emir to Washington for a 

meeting with the Organization of the Islamic Conference. During the Emir’s time in Washington, 

Secretary of State Colin Powel purportedly took the Emir aside to talk about the news network 

broadcasting from his country. According to Bush Administration officials, Vice President Dick 

Cheney asked the Emir to not give bin Laden a “platform or use the Arab press to spread 

propaganda” because he was concerned Al Jazeera was legitimizing al Qaeda by giving bin 

Laden free airtime. After the meeting, the Emir told CNN that Powell asked him to try to 

influence the tone of Al Jazeera’s reporting. However, the Emir denied that Al Jazeera’s 

coverage was unbalanced and pointed out that the network had granted U.S. and Afghani 

officials equal airtime. “We give all opposing views,” the Emir said. “Bin Laden is a party to the 

conflict and his opinions must be heard.”75 Two weeks later, Al Jazeera broadcasted another bin 

Laden tape. The White House’s rhetoric was much stronger after that incident.76  

 After The Al Jazeera Network aired nearly the entirety of bin Laden’s audio “Message 

from Osama to Obama” on January 24, 2010, Al Jazeera English’s program ‘Listening Post’, a 

half-hour program hosted by Richard Gizbert that looks into how the news is covered by the 

world’s media, explained Al Jazeera’s editorial decision to air the bin Laden tapes and defended 

                                                 
75  Miles. 2005. 122-124.  
76 "CNN.com - Source: Cheney Warned Al-Jazeera about Bin Laden Tapes - February 1, 2002." Web. 03 Apr. 2010. 
<http://edition.cnn.com/2002/US/02/01/cheney.al.jazeera/index.html>. 



 28

the network’s decision as “good journalism.” The program aired a long-format package piece on 

the bin Laden tapes which approached the dilemma from the stance that bin Laden’s messages 

affect US international diplomacy and people have the right to be informed. Al Jazeera 

Network’s editor in chief, Ahmed al Sheik, explained in the package piece that Al Jazeera 

deemed that particular bin Laden recording worthy of broadcast “because it is going to put more 

pressure on the US president to take more drastic action against so-called terrorists and terror 

actions and [Al Jazeera] thought it was also important to tell the world that [bin Laden] is still 

active and he still has something to say.” The package also pointed out, pointedly using a video 

clip with the Fox News insignia in the bottom left-hand corner, that other networks still talk 

about and play clips from bin Laden’s messages, even if they don’t play them in their entirety. 

 “In other words, when Al Jazeera or the BBC broadcasts someone’s message, its not because the 

journalists’ there agree with the message,” Gizbert said. “They do it because it’s news.” 

Furthermore, the program stated that the reason bin Laden chooses to send his messages to Al 

Jazeera time and time again, not because Al Jazeera and al Qaeda are affiliated, but because he 

knows his messages will reach a global audience and that those in the Arab world regard Al 

Jazeera as a credible news source.77 

 Furthermore, al Sheik explained during the package how Al Jazeera’s editorial team 

decides which parts of the bin Laden messages are newsworthy and which parts it would be 

journalistically irresponsible to air.  “We have developed a sort of a mechanism for when we 

receive any tapes through which we decide whether this tape is authentic,” al Sheik said. “We 

have the experience to tell whether this is really bin Laden or not and then we decide which parts 

of it should be put on air and which parts are just mere propaganda which shouldn’t go on our 

                                                 
77 " Listening Post - The Osama Bin Laden Tapes." Al Jazeera English - AJE. 29 Jan. 2010. Web. 24 Apr. 2010. 
<http://english.aljazeera.net/programmes/listeningpost/2010/01/201012912127297610.html>. 



 29

screen.”78 Some experts on terrorist propaganda tactics agree that by making appropriate 

editorial decisions, Al Jazeera can make bin Laden’s messages available to the public without 

playing into the hands of al Qaeda and becoming a tool for al Qaeda to disseminate propaganda 

or invoke scare tactics. Brigitte Nacos says in Mass Mediated Terrorism: the central role of the 

media in terrorism and counterterrorism, that the messages from bin Laden should be aired and 

the government’s only credible argument against the broadcast of these messages is that they 

increase public anxiety. However, Nacos says that the media can avoid this by playing bin 

Laden’s messages in full and providing the appropriate context, rather than playing and replaying 

a specific inflammatory passage from the message and having commentators, ‘experts’ and 

pundits analyze the message.79  

 The network’s approach to reporting often ignites debate as well, especially in conflict 

zones involving the US and/ or its allies; as in the Gaza Strip, Iraq, Afghanistan and Pakistan. 

“Your media cover the rockets taking off. We report from where they land,” Al Jazeera reporters 

explained to Mike Ferner, author of Inside the Red Zone.80 In his 2006 New York Times op-ed, 

Pearl expressed concern that Al Jazeera English’s coverage would fuel anti-US sentiments and 

provoke terrorist acts within the US, which Pearl said its Arabic counterpart had done in the 

Middle East for years: 

Al Jazeera’s editors choreograph a worldview in which an irreconcilable 
struggle rages between an evil-meaning Western oppressor and its 
helpless, righteous Arab victims. Most worrisome, perhaps, it often 
reports on supposed Western conspiracies behind most Arab hardships or 
failings, thus fueling the sense of helplessness, humiliation and anger 
among Muslim youths and helping turn them into potential recruits for 
terrorist organizations (Pearl, 2006). 

                                                 
78 " Listening Post - The Osama Bin Laden Tapes." 
79 Nacos, Brigitte Lebens. Mass-mediated Terrorism: the Central Role of the Media in Terrorism and 
Counterterrorism. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, 2007. 162-63. Print. 
80 Ferner, Mike. Inside the Red Zone: a Veteran for Peace Reports from Iraq. Westport, Conn.: Praeger, 2006. 10. 
Print. 



 30

 
Critics say Al Jazeera’s word and picture choices are carefully selected to paint the US in a bad 

light.81 For example, the “War on Terror,” as christened by the Bush Administration, is often 

prefixed by the network’s anchors and reporters as the “US' so-called 'war on terror’.”82 The 

word “resistance” often replaces what the US media labels as “insurgency.”83 The US’s “War in 

Iraq” is referred to as the “War on Iraq.”84  

 The Al Jazeera Network has been disparaged, by the US government, pundits and other 

media outlets, for its extensive coverage of civilian casualties in Iraq, Afghanistan and Pakistan. 

The editorial boss at CNN, Walter Isaacson, told The New York Times after U.S. forces began 

military operations in Afghanistan that, “It seem[ed] perverse to focus too much on the casualties 

or hardship in Afghanistan.” Many of the other US networks agreed and focused little of its 

coverage on civilian casualties.85 The network has been accused of having a tendency to air 

graphic images of violence and civilian casualties in the aftermath of American or Israeli military 

actions. The 2003 CRS Report for Congress on Al-Jazeera, states that the Arabic channel is 

known to air “lead-in segments to news reports, which often feature montages of violence in the 

West Bank and Gaza Strip, Afghanistan, or Iraq. These short snippets contain flashes of 

provocative pictures, usually of human suffering, accompanied by dramatic background 

music.”86 Some military and government officials argue that Al Jazeera’s focus on civilian 

casualties only serves to rally anti-American sentiment in the Middle East and around the globe. 

                                                 
81 Pearl.  
82 Khan, Riz. “War on Terror' through Muslim Eyes." Empire. Al Jazeera English. 27 Feb. 2010. Television. 
83 " Afghan Offensive Meets Resistance." Al Jazeera English - AJE. 16 Feb. 2010. Web. 25 Apr. 2010. 
<http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/02/2010215191137598388.html>. 
84 Schechter, Danny. " Focus - Making the Iraq War Disappear." Al Jazeera English - AJE. 21 Mar. 2010. Web. 25 
Apr. 2010. <http://english.aljazeera.net/focus/2010/03/201032018391360446.html>. 
85 Zelnick, Bob. "Nieman Reports | War Reporting: How Should Civilian Casualties Be Reported?" Nieman 

Foundation. Harvard College, 2003. Web. 27 Apr. 2010. 
<http://www.nieman.harvard.edu/reportsitem.aspx?id=101255>. 
86 Jeremy M. Sharp. Cong. Bill. 



 31

In 2004, senior military spokesman Mark Kimmitt was quoted by the New York Times giving 

advice to Iraqis who watch Al Jazeera in Arabic, to “change the channel to a legitimate, 

authoritative, honest news station. The stations that are showing Americans intentionally killing 

women and children are not legitimate news sources,” he said.87 In 2005, a US State Department 

official described Al Jazeera’s focus on civilian casualties and its emphasis on the civil liberty 

violations of American Muslims as the “equivalent to shouting fire in a crowded threatre every 

single day.”88  

 However, Al Jazeera’s journalists contend that the network is full-filling its duty as a 

government and military watchdog when it shows unpleasant or graphic videos of civilian 

casualties. Al Jazeera’s editorial choices regarding WikiLeaks’ “Collateral Murder” video. On 

April 6, 2010, the Al Jazeera Network devoted a significant amount of its coverage to a classified 

government video released by WikiLeaks that shows a US helicopter firing on civilians in 

Baghdad, Iraq in 2007. Two Reuters journalists were among those killed. Al Jazeera chose to air 

the whole unedited video. Meanwhile, the WikiLeaks story recieved little attention in the US 

media.89 “Al Jazeera’s approach is obviously very different and clearly uncomfortably so in 

many cases for the military establishment [in Afghanistan]: both Afghan and foreign,” Chater, a 

correspondent for Al Jazeera English in Afghanistan, said in a personal e-mail exchange. Chater 

says because of Al Jazeera English’s network of stringers that are located across the country and 

not just in Kabul, the channel is able to balance the picture of events in Afghanistan as painted 

by the North Atlantic Treaty Organization (NATO) forces, the International Security Assistance 

Force and the Afghan government led by President Hamid Karzai with “beyond the wire” pieces 

                                                 
87 "CNN to Al Jazeera: Why Report Civilian Deaths?" Fairness & Accuracy In Reporting (FAIR). 15 Apr. 2004. 
Web. 16 Apr. 2010. <http://www.fair.org/index.php?page=1587>. 
88 Miles. 2005. 403.  
89 "Video Shows 'US Attack' on Iraqis." Al Jazeera English - AJE. 6 Apr. 2010. Web. 28 Apr. 2010. 

<http://english.aljazeera.net/news/americas/2010/04/201045123449200569.html>. 



 32

that approach the topic from the viewpoint of the Afghan locals.90  

We’re not embedded viewing the country behind a screen of rifles 
and uniforms. Such perspectives are valuable and relevant, but very 
narrow....One perspective we’re very keen on, is to give the views 
of the ordinary Afghan families caught in the middle of this bitter 
war. Our PR guys call it “giving a voice to the voiceless.” It’s not 
an idle boast. In this information age it’s that voice which is often 
drowned out by the flood of press statements coming out of the 
military and government press machines” (Chater 2010).  
 

So the question becomes, in what context does Al Jazeera English show the images of civilian 

casualties or the destruction of neighborhoods? Should the media focus on the macro-level of 

geopolitics or should it focus on the individuals marginalized or killed by inter-state affairs? Is 

there an ethical balance between the two?  

 Qureshi, a Pakistani American who works as an Interview Producer at Al Jazeera 

English’s Washington DC bureau, says she left CNN to work for Al Jazeera English because she 

felt the network had a different focus. From what she has seen, the mainstream US media tends 

to focus its coverage of Pakistan on politics and violence. “This is only a sliver of what is going 

on in Pakistan. I rarely see stories about women, children, education, health, art, culture, 

development,” Qureshi said in a personal email exchange. “We cover the violence and we cover 

the politics.  But we also do stories on humanitarian issues, development, and even cultural 

issues.”91 Although the network’s coverage of Pakistan primarily focused on violence and 

politics in 2010, Al Jazeera English has also done stories on the Pakistani film industry, a ban on 

Lahore’s kite flying festival, a hydroelectric project, the story of a Pakistani school girl in the 

Swat Valley, Pakistani comedians, a Pakistani film star leading a new women’s equality 

movement in the SWAT valley and the country’s cricket and field hockey teams.92  

                                                 
90 Chater, David.  
91 "Al Jazeera English Interview- DC Bureau with Sophia Quresi." 
92 Al Jazeera English - AJE. Web. 25 Apr. 2010. <http://english.aljazeera.net/>. 



 33

 Pakistani journalist Faiz Uwnh Jan and professor of political science at the University of 

Peshawar Nasir Khattak, think Al Jazeera needs to cover even more of those types of human 

interest stories. Jan says while its true that the Western media tends to depict his home country as 

part of the epicenter of the “War on Terror,” particularly in Waziristan and his home of 

Peshawar, and focus on stories of US and NATO troop successes while neglecting stories about 

civilian casualties, Al Jazeera doesn’t show the complete picture either. “The reality is lying 

between found on the BBC and CNN and Al Jazeera,” he said in an in-person interview. Al 

Jazeera, in its attempts to demonstrate the realities of war on the local Pakistanis, begins to 

sensationalize the news and neglects to show a modern and developed Pakistan. Khattak agrees 

with Jan and says that Al Jazeera at times forgets the human element and falls into the same 

patterns of “disaster tourism” as CNN, the BCC and Fox. Khattak says he is offended by all of 

the international media coverage of Pakistan, including Al Jazeera, he says they all present his 

country as backward. “When we see coverage of Pakistan on TV, we don’t recognize that this is 

our country,” he said. The international media he says, present only a “selective reality,” in 

which they choose a particular Pakistani from a particular neighborhood, which is usually the 

most impoverished in the area, that serves the purpose of their story, but fail to put it into context 

by showing that not all of Pakistan is Third World. 93 

 The network has also been called anti-Semitic, for its purportedly pro-Palestinian stance 

on the Israeli-Palestinian conflict. The network heavily covered the Israeli government’s 

announcement in March that it would be expanding its settlement of “illegal housing units” into 

the “occupied Palestinian land” of East Jerusalem. However, even if Al Jazeera English has a 

pro-Arab slant to its reporting, which is understandable since it is based out of an Arab state and 

is a branch of a originally Arab network, that does not automatically make the network anti-

                                                 
93 Khattak, Nasir, and Faiz Uwnh Jan. "Pakistan and Media Coverage." Personal interview. 11 Mar. 2010. 



 34

Semitic.  Miles pointed out in an article published in Foreign Policy Magazine in 2006, that until 

the Arabic Al Jazeera arrived, most Arabs had never even heard an Israeli’s voice. Therefore the 

network was promoting Israeli-Palestinian dialogue. The network has also devoted more time to 

Arab issues and interviewed more Israeli officials than any other media outside of the country. 

Furthermore, Miles points out that just as Al Jazeera was banned from Bahrain because of its 

supposed Zionist bias, its bureaus were also shut down in some Arab countries because of news 

coverage that angered the government.94 Israeli media like, The Jerusalem Post and Haaretz, 

have also published pieces on Al Jazeera English that describe the channel’s reporting as 

“unbiased,” according to the Al Jazeera English’s new public relations website.95  

 Although some critics believe that Al Jazeera English’s tendency to cover contentious 

issues leads to cultural and political tensions in the international arena by provoking existing 

tensions, other scholars suggest that Al Jazeera English’s coverage actually functions as a 

“conciliatory media” that contributes to the development of an “environment that is more 

conducive to cooperation, negotiation and reconciliation.” In 2008, Mohammed el-Nawawy and 

Shawn Powers conducted a study on Al Jazeera English as a model of the propensity of satellite 

news to mediate contemporary international conflicts. The study found that over time viewers of 

AJE became less dogmatic in their perceptions of conflicts and thereby receptive to cross-

cultural dialogue, s characteristic that el-Nawawy and Powers conclude it essential in the 

contemporary globalized society.96 

 

 

                                                 
94 Miles.  2006.  
95 I Want Al Jazeera English. 2009. Web. 25 Apr. 2010. <http://www.iwantaje.net/>. 
96 El-Nawawy, Mohammed, and Shawn Powers. Mediating Conflict Al-Jazeera English and the Possibility of a 

Concilia Tory Media. Rep. Los Angeles: Figueroa, 2008. Print. 



 35

US PERCEPTIONS 

 There are no recent surveys of the US perception of Al Jazeera English. I conducted my 

own survey of 100 people from different regions of the country and of different ages. 50 percent 

said they had never seen Al Jazeera English and 8 percent said they will never watch the channel 

and 40 percent said they had seen it once in passing. Still 14 percent said that they firmly 

believed that Al Jazeera English was the mouthpiece of terrorists. Another 9 percent said it was 

anti-American and 28 percent said the channel’s coverage was too critical of the US. The 

majority of those surveyed reporting considering themselves liberal or moderate. Only 11 

percent considered themselves conservative. That nixes the idea that it is just conservatives who 

have an unfavorable view of the channel. That would mean that the channel either is anti-

American or many people have pre-conceived notions about the channel.  

 In 2009, Al Jazeera English launched a public relations campaign that aims to combat the 

myths and misconceptions that the network says are hindering its ability to reach North 

American audiences. The campaign website, IWantAJE.net, asks viewers to email their cable 

providers and ask them to carry AJE.97 

  

Brief Background on Current Situation in Afghanistan 

 Under the administration of President Barack Obama a troop surge of 30 thousand 

additional US troops was sent in to Afghanistan in 2010 as part of a timetable for US withdrawal 

from Afghanistan. Washington will begin to withdraw its troops in mid-2011. NATO foreign 

ministers have also recently agreed on a plan to begin turning responsibility over to Afghan 

                                                 
97 I Want Al Jazeera English. 



 36

troops over the course of the 2011.98 Meanwhile Afghan President Hamid Karzai has announced 

that he plans on holding a “peace jirga” with Taliban members that are willing to reconcile with 

the government.99 

 

Brief Background on Current Situation in Pakistan 

 The United States has increased the number of drone attacks in Pakistan’s northwestern 

region, especially in the Waziristan region, where the US military reports many of the militants 

supporting the insurgency in Afghanistan are hiding. Waziristan is said to be a fortress of al 

Qaeda and the Taliban. More than 870 people have been killed in nearly 100 drone strikes in 

Pakistan since August 2008 a wave of suicide bomb attacks in the region has also killed over 

3,000 people since 2007.100 The capture of Mullah Abdul Ghani Baradar, who is said to have 

been second-in-command to Taliban chief Mullah Omar and the commander in charge of attacks 

against US and NATO troops in Afghanistan, in Pakistan in early February was hailed as a 

significant development in the War in Afghanistan. Recent targeted killings of pro-government 

people in the Swat Valley could indicate a Taliban resurgence. Pakistan’s Intelligence is leading 

the interrogation of Baradar and it has been suggested that the country is using the militant 

leader’s arrest to secure a role in the Taliban-Afghan government reconciliation talks.101 

 

 

                                                 
98 "Afghanistan Says 4-5 Years to Take over Security." Washingtonpost. Reuters, 25 Apr. 2010. Web. 25 Apr. 2010. 
<http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/04/25/AR2010042501237.html>. 
99 Rahimi, Sangar.  “Talks on Taliban Postponed.”NYTimes.com. 21 Apr. 2010. Web. 25 Apr. 2010. 
<http://www.nytimes.com/2010/04/22/world/asia/22briefs-afghanjirga.html>. 
100 "AFP: US Drone Kills Seven in NW Pakistan: Security Officials." AFP, 24 Apr. 2010. Web. 25 Apr. 2010. 
<http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hLGEC-kaT7BG1NzrXJ7WO3tib31A>. 
101 Tiedemann, Katherine. "Daily Brief: Afghan Peace Jirga Delayed.” The AfPak Channel | Foreign Policy. 21 Apr. 
2010. Web. 25 Apr. 2010. 
<http://afpak.foreignpolicy.com/posts/2010/04/21/daily_brief_afghan_peace_jirga_delayed>. 



 37

CONTENT ANALYSIS 

 

 In order to conduct a comprehensive content analysis of Al Jazeera English, the analysis 

was broken down into three main components: an analysis of the individual video packages 

included within the channel’s newscasts and posted on their website, an analysis of the channel’s 

average nightly newscast rundown and an analysis of the front page and accompanying articles 

on AJE’s website. The analysis spanned over a ten-week period.  

 How does a news outlet report a story objectively without injecting bias into a story? 

How do consumers of the news media detect media bias? First, I will state the obvious, every 

statement included in a report made must be correct. But even it the facts are correct they can be 

misconstrued. The selection and ordering of facts, the context in which information is reported, 

the quotes and soundbites that are included in the piece and the video that is matched to 

particular words spoken by the reporter, all create an impression of events that may or may not 

reflect events or facts accurately. The breakdown of a newscast rundown can also give key 

insight into a news media outlet’s bias. Which stories are prominently featured in the opening 

block of the newscast? Which stories are package pieces? Which stories are only allotted a 

measly 20-second voice over? What topics inspire long-format interviews?  

 It is also important to critically look at how reliable a news outlet’s sources are. Do the 

sources have ulterior motives that might prevent them from telling the complete truth? The news 

media tend to over-rely on “official” government sources, who basically reiterate the government 

press releases. Consider from whose point of view the news is reported. Also look at whether the 

media represents opposing sides. Are parallel examples given for both sides of a debate? Do the 

reporters resort to stereotypes? Also consider whether there are unchallenged assumptions? Take 

a look at the language. Is it loaded with heavy and salacious words aimed at getting the attention 



 38

of audiences? How do those words alter a reader or viewers interpretation of the information? Is 

there a lack of the relevant context necessary for a media consumer to understand a story or fact 

in its entirety? Do headlines and teases match the story? Are important issues sidelined by 

sensationalist celebrity news and political scandal?102 

 

Video Analysis: Packages covering US relations with Pakistan and Afghanistan 

  

 There are a few key elements characterizing the packages aired on Al Jazeera English 

about US relations with Afghanistan and Pakistan. First of all, the correspondents report from 

locations all over the countries and are not just located in the capital cities of Kabul and 

Islamabad. Secondly, the stories tend to focus on Afghani and Pakistani internal affairs as a 

result of US policy and there is little emphasis on the actual US policy decision-making process. 

Two common themes weave their way through all of the video pieces: rather than focusing on 

the militaristic aspects of US troop presence in Afghanistan or the US military’s campaign 

against the al Qaeda and Taliban members hiding in Pakistan, the packages focus on the 

humanitarian aspects of war and the marginalized voice.  

 In February, Al Jazeera English devoted a significant amount of its coverage to the 

Moshtarak Operation launched by ISAF in Helmand province, Afghanistan. The primary 

objective of the Afghan-led-counter-insurgency operation was to take control of the town of 

Marjah. Every package on Operation Moshtarak mentioned either the affects of the offensive on 

the locals living in Helmand province or the importance of earning the trust of the Afghans. 

 One package, by James Bays, reported that there were warnings of a humanitarian crisis 

in Marjah because civilians caught in the crossfire between the Taliban and NATO forces were 

                                                 
102 "How To Detect Bias In News Media." Fairness & Accuracy In Reporting (FAIR). Web. 26 Apr. 2010. 
<http://www.fair.org/index.php?page=121>. 



 39

fleeing their homes and, because the town was shut down and the roads and markets were not 

open, many Marjah residents did not have food or access to medical treatment. The reporter 

interviewed the refugees about the fighting taking place inside of their homes and their quality of 

life since they fled Marja. The reporter also interviewed a representative from the International 

Red Cross about how difficult it was for the NGO to transport aid to the refugees.103 Another 

package showed the black, red and green Afghan flag being raised in a marketplace, a sign that 

the Taliban was defeated in the area. However, despite NATO forces success in “securing” a key 

town, the package showed Marja residents complaining to the governor that their “families 

[were] trapped, terrified in their homes.” The issue that angered local Afghans more than any 

other, Bays said, was the number of civilian casualties and the recent deaths of local Afghans in 

Lashkar Gah had damaged the operation in the eyes of the locals.104 Another package reported 

that Operation Moshtarak seemed to be a success, however, the Taliban was likely to take 

control of the region again as soon as the international forces left, unless ISAF was able to win 

the support of the local people, which is the key long-term success.105   

 Rather than focusing on the logistics of the military operation, although that was 

addressed as well, during an interview on the eleventh day of the Moshtarak offensive with the 

commander of the US Marines in Afghanistan's Helmand province, Brigadier-General Larry 

Nicholson, Bays asked about the Afghan civilians that were trapped in their homes during the 

offensive and how the US Military would assure that the civilians had access to food and medical 

treatment. Bays also asked the Brigadier-General whether the deaths of civilians in the ISAF 

                                                 
103 Bays, James. "Civilians Flee Marjah Fighting." Al Jazeera English. 22 Feb. 2010. Television.  
104 Bays, James. Offensive 'secures' Key Afghan Town. Al Jazeera English. 18 Feb. 2010. Television. 
105 Khodr, Zeina. "Forces 'positive' on Afghan Assault." Al Jazeera English - AJE. 14 Feb. 2010. Television. Web. 

25. Apr. 2010.  http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/02/20102148583438899.html  



 40

airstikes was undermining the whole operation, to which Nicholson replied ‘yes.’106 Al Jazeera 

has been criticized for its emphasis on civilian casualties. Yet, ranking military general 

acknowledges that a high rate of casualties is detrimental to its efforts. When you consider that a 

high rate of civilian casualties is not just a number, but a human life, it seems that casualties of 

war should be a top priority in media coverage. “Journalists ought to begin by examining the 

superficial fact that civilian casualties are a part of every war,” Bob Zelnick, a former ABC 

correspondent wrote for the Neimann Report in 2003. It begs the question, why then are the 

casualties of war not more prominent in mainstream media coverage?107 

 In the buildup to the offensive in Helmand, correspondent David Chater interviewed the 

civilians from Marjah that had fled to displacement camps near Kabul about living conditions in 

the camps, where the temperature often drops below zero degrees. “In the warmth and cover of 

their armored columns, the Americans speed by, oblivious to the squalor that surrounds them,” 

Chater said. Meanwhile, the corresponding video shows refugees carrying sacks of lumber 

through the snow while Army vehicles drive by on a street in the background. That combination 

of language and imagery certainly is emotive. It stirs up sympathy for the Afghans while 

implying that the American forces are insensitive to the struggles of the refugees; the latter being 

an assumption and not established fact. One could argue that that qualifies Chater’s package as 

slanted or biased journalism. However, while opinion was undeniably injected into the piece, it 

does not interfere with the viewer’s ability to contextualize the information.108 

                                                 
106 Bays, James. "Interview: US Commander in Helmand." Brigadier-General Larry Brigadier-General Larry 
Nicholson. Al Jazeera English. Lashkar Gah, Afghanistan, 23 Feb. 2010. Television. Web. 25. Apr. 2010. 
http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/02/20102231621247927.html 
107 Miles. 403. 
108 Chater, David. "Afghan Displaced Face Harsh Winter." Al Jazeera English. 8 Feb. 2010. Web. 26 Apr. 2010. 

<http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/02/201027205338502472.html>. 



 41

 Chater’s script does not violate journalistic ethics. He was reporting how he perceived the 

situation and had video to support his assessment. The camera-shot at that precise moment in the 

package reflects of the purpose of the piece as a whole. It appears the camera was located within 

the refugee camp while it videotaped the Army vehicles passing in preparation for the upcoming 

offensive. The package looks at the offensive from the perspective of the Afghans in the refugee 

camp and the writing and videography does not try to hide that. Chater wraps up the package 

saying, “these people are still casualties of the war, a war being fought in their name. A war that 

has left them stranded in a no-man’s land.” Emotive? Definitely. Biased? No, because he made 

his perspective on the story apparent to his audience and does not try to mislead them. Can and 

should a reporter be completely impassive while reporting on a story about human suffering? 

“The idea that journalists must be detached and neutral in the middle of chaos is outdated and 

wrong. In a disaster zone, journalists are not neutral observers. They are part of the world’s 

response, an essential communication channel for the rescue effort, and for the raising of funds 

for humanitarian agencies.” Reporters are human, and audiences do not expect, nor appreciate 

when, a journalist reports a story with expressionless writing and a deadpan voice.109  

 No government officials are interviewed in Chater’s package. Only the voices of the 

refugees in the camp are heard. Chater quotes General Stanley McChrystal during his standup, 

pointedly located within the refugee camp, but he critiques the General afterward saying that the 

General is speaking in military terms when he says conditions in Afghanistan are improving and 

he is not speaking in terms of living conditions for Afghans. Is the package balanced without the 

representation of military or government officials? Yes. What is a military spokesman or 

government pundit going to say that audiences don’t already know? The military’s position is 

                                                 
109 Ward, Stephen J.A. "Emotion in Reporting: Use and Abuse." The Canadian Journalism Project. 19 Jan. 2010. 
Web. 26 Apr. 2010. <http://www.j-source.ca/english_new/detail.php?id=4693>. 



 42

reiterated on the news on a daily basis without being balanced out by the voices of Afghan 

civilians who are and will be affected by the outcome of the War in Afghanistan for years to 

come. In addition, Afghan civilians are probably the most valuable and reliable interview sources 

on the situation in Afghanistan: they see the situation on the ground on a daily basis, know the 

landscape, know the culture, are familiar with all key players and have few, if any, ulterior 

motives, i.e. political or economic gains, the would led them to misrepresent the truth to 

reporters.  

 During an edition of ‘Inside Story’ that aired April 6, 2010, anchor Nick Clark spoke 

with the editor of the South Asia Journal, a sociologist at the University of Strathclyde and co-

editor Pulsemedia.org and a fellow at the Hudson Institute, about the attack on the US consulate 

in Peshawar. Clark purposed the question of whether Pakistan is “paying the price for the US’s 

so-called ‘War on Terror’” and mentions that no Americans died in the attack but at least six 

Pakistanis were killed and then continues to say that there is speculation that the attacks may be 

revenge for US drone bombings targeting the Taliban in the Swat valley. The b-roll is jarring, 

including the video of a pool of red blood on the ground with flies swarming around it, and 

buildings razed by attacks. If Al Jazeera was truly anti-American, there is no question that the 

majority of the program’s guest panelists, or at least one among the guest panel, would argue that 

the US should cease its military campaign in Pakistan. However, two of the guests stated that 

there has been progress in Pakistan over the past year because of the US military strategy in 

Pakistan and although a strictly military solution will not succeed in Pakistan, it is important to 

uproot the Taliban before political and economic rebuilding can begin in the country. 

Furthermore they stated that the withdrawal of US troops will not bring peace to the country. The 

third guest, the sociologist and co-editor of Pulsemedia.org, said that “the US strategy is 



 43

myopic” because it fails to put the situation into context. He explains that the Pakistan 

government is hesitant to bring down the Taliban because of its terse relationship with its 

neighbor India, a country that the US has good relations with. Again, a common theme emerged 

during this debate: the suggestion that the US has a narrow-minded approach to its relations with 

Pakistan and for that matter, with the rest of the world. 110 

 AJE Correspondent Zeina Khodr took an interesting approach to a report on the efforts of 

the NATO forces in the Kandahar province. She reported that NATO forces would need to win 

the support of tribal Pashtun elders in order to expel the Taliban and secure the province. Many 

of the Pashtuns however, are not willing to work with US forces she said because they feel that 

the Americans do not respect them. Kohr interviewed the tribal elders about their sentiments 

about the foreign forces and the Taliban and asked whom they would support if they were forced 

to choose. Kohr concluded that the Taliban has been successful in exploiting the grievances of 

the Pashtuns and that was going to be a difficulty for US forces to overcome. The package was 

visually exquisite. Tight shots of the crows feet around an elder Pashtun’s eyes and pans of the 

tribal village make the story more intimate and the viewer feels like they are there with the elder 

as he explains why he wants the foreign forces to leave his country. Tight shots of the young 

men listening intently to the elder as he speaks help demonstrate how influential the elders are in 

the tribal areas of Afghanistan. The package included a soundbite from the elder, in Pashtun of 

course and translated into English, saying that even if the Americans offered him a kingdom he 

would not work along with the Americans, because he had done that before and received nothing 

                                                 
110 " Inside Story - Pakistan: A New Wave of Attacks?" Al Jazeera English. 6 Apr. 2010. Web. 28 Apr. 2010. 
<http://english.aljazeera.net/programmes/insidestory/2010/04/2010479941998798.html>. 



 44

for his efforts and had not been treated with respect. Marginalized voices, like those of the 

Pashtun tribal elders, are rarely represented in the mainstream media.111  

 The marginalized voices are not just in the Middle East. Al Jazeera English’s packages 

appear to include political minorities in the US whose opinions rarely make the 10 o’clock news. 

One video on a US congressional hearing on the use of the unmanned aerial vehicles that 

Washington is suspected of using in Afghanistan and Pakistan, begins with “a lone protestor” in 

the audience who claims that civilian lives are among the collateral damage caused by the UVAs 

that are targeting al Qaeda and the Taliban. The corresponding b-roll shows Afghans carrying 

wooden caskets and the ruins of Afghan neighborhoods struck by the UVAs. Although the 

reporter never actually says that the “lone protestor” is right, it suggests it through its b-roll 

selection.112 

 The day President Barack Obama made his unannounced trip to Afghanistan to meet with 

President Karzai and speak to the US troops on the ground, Al Jazeera reported that the 

president’s message was well received by the troops, however, his message might “fall on deaf 

ears” in the Kandahar province, where a series of suicide bombs has resulted in a “deteriorated” 

security situation. The report was not unfavorable of President Obama; however, it put his 

speech into context by pointing out that a morale-inducing speech does not necessarily mean a 

successful offensive and that giving the perspective of the local Afghans. Once again, the 

underlying and not-so subtle message that AJE seemed to be presenting in this report was that 

                                                 
111 Khodr, Zeina. "Afghanistan's Influential Elders." Al Jazeera English. 8 Feb. 2010. Television. Web. 25 Apr. 
http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/02/20102895347413333.html 
112 "Al Jazeera English - Americas - US Panel Debates Drone Legality." Al Jazeera English - AJE. 24 Mar. 2010. 
Web. 28 Apr. 2010. <http://english.aljazeera.net/news/americas/2010/03/2010324132827997625.html>. 



 45

the US is loosing the support of the Afghans because the Afghan civilians are suffering because 

of Taliban retaliation attacks.113 

 One particular interview stands out as something you would never see in the mainstream 

US news: an exclusive interview with a member of the Taliban who was fighting against 

Afghan-NATO forces of Operation Moshtarak. Al Jazeera’s website notes beneath the video that 

the interview took place just after an airstike in which over 30 civilians were killed by NATO 

forces who mistakenly bombed a bus that was assumed to be transporting Taliban fighters. The 

Taliban member, whose face was not shown, said Operation Moshtarak was failing because the 

deaths of Afghan civilians was resulting in increased local support of the Taliban. He explained 

that the Taliban uses guerilla warfare tactics and when the NATO forces arrive in the area with 

its air-support to attack the Taliban fighters, the fighters have already retreated and the NATO 

forces only end up killing civilians. During the interview, the Taliban fighter states that, “Islam 

means no corruption, it means innocent people are not hassled. People here do not want 

democracy they want Sharia law.” While the Taliban fighter pauses during that sentence, the 

natural sound is amplified so that the viewer can hear the hum of a helicopter over head. The 

amplification of the natural sound is undoubtedly intended to catch the viewer’s attention and 

encourage the viewer to connect the images of NATO forces and Afghan civilians being hassled. 

Was this an unethical editorial decision? Was this a subtle way for Al Jazeera English to voice 

support for the Taliban? No. As long as that helicopter noise really was in the background, the 

amplification of the natural sound was not journalistically unsound. The helicopter noise is 

actually context that helps the viewers understand how what the Taliban member is saying plays 

out in the real world. Imagine you are an Afghan civilian and every day you hear the sounds of 

                                                 
113 Chater, David. " Obama Urges Progress in Afghanistan." Al Jazeera English - AJE. 29 Mar. 2010. Web. 30 Apr. 
2010. <http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/03/201032816319310458.html>. 



 46

helicopters overhead and wonder whether there will be an airstrike in your neighborhood. AJE is 

not inferring that NATO forces are evil and promoting the Taliban, it is giving audiences an 

opportunity to understand how the Taliban is able to garner the support of locals.114 

 The next question is whether it was ethical for AJE to provide a Taliban fighter (AJE 

noticeably refers to him as Taliban fighter and not as a terrorist) the opportunity to express his 

views in a public medium? Yes. The interview gave audiences insight into the Taliban’s 

perspective on the war, something that is needed in order for audiences to have a complete 

picture. Does interviewing a Taliban member actually mean that AJE is achieving greater 

objectivity because it is presenting both sides of the conflict? Similarly, in March, AJE also 

broadcast the latest bin Laden recording and posted it on its website.  In his book Imperial 

Hubris, Michael Scheuer says the media is guilty of exacerbating what was already a “distorted 

America-centric vision of reality.” Scheuer says US and Western media are failing their 

audiences by not airing bin Laden’s messages, which would allow for his actions to be put in 

cultural and historical context. “We need to know, for example, in America, how angry the rest 

of the world is at Americans,” David Marash told the Colombia Journalism Review in 2008. No 

matter how unpleasant voices are important for US audiences to hear.115 It allows audiences to 

have a clearer understanding of their ‘enemy’s’ motives and perspectives and may also function 

as a mirror and allow US audiences the opportunity to look at their society from an outside 

perspective.  

 If the AJE supports the actions of al Qaeda and the Taliban, I doubt it would refer to the 

Taliban as “the enemy.” However, that is how the native Pakistani correspondent Kamal Hyder 

refers to the Taliban in one news package on the Pakistani Army’s success in taking over a 

                                                 
114 "Nato 'losing Afghan Support'" Al Jazeera English. 23 Feb. 2010. Television. Web. 25 Apr. 2010. 
<http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/02/2010222131354638461.html>. 
115 Cunningham, Brent 



 47

Taliban stronghold in Bajaur on the border with Afghanistan. Rather than giving the Pakistani 

Army however, Hyder says the lashkars, or the local militias, are the reason Pakistan has been 

successful in its effort to root out the “the intruders” from Afghanistan. Hyder show the locals 

dancing to music in celebration of the defeat of the Taliban.116 Hyder has done several packages 

on the lashkars. In another package, Hyder says the lashkars are the key to stability in the 

SWAT Valley because after the last defensive in the SWAT Valley the “biggest difficulty was 

how to identify friend and foe but with the formation of the lashkars that job has become quite 

easy because the villagers are now defending their own patch of territory and they know the 

enemy from a friend.”  The trend running through Hyder’s packages seems to be that local 

militias are more successful than state armies or foreign forces in defeating the Taliban because 

the know the people and the area in a way that outsiders cannot and you need the support of the 

locals in order to maintain stability. Hyder seems to insinuate that the villagers near the border 

shared by Pakistan and Afghanistan should be permitted to wage their own battle against the 

Taliban; all they need are weaponry and training.117 David Chater has also done similar packages 

on local militias in Afghanistan. The local militias receive little media in the U.S. media. 

However, AJE has produced numerous reports on touting the capabilities of local militias to 

defeat the Taliban. 118 

 

 

 

                                                 
116 Hyder, Kamal. "Pakistan 'takes Over' Taliban Base." Al Jazeera English - AJE. 3 Mar. 2010. Web. 30 Apr. 2010. 
<http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/03/2010331460778788.html>. 
117 Hyder, Kamal. "Tribal Armies Guard against Taliban." YouTube. 16 Jan. 2010. Web. 30 Apr. 2010. 
<http://www.youtube.com/watch?v=ZCQclFkLiPQ>. 
118 Chater, David. " Afghan Villages Form Local Militias." Al Jazeera English - AJE. 28 Jan. 2010. Web. 30 Apr. 
2010. <http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/01/2010128142452123541.html>. 



 48

Analysis of the Nightly Newscast 

  

 Rough rundowns for an average week of nightly newscasts are attached in charts A-F. 

This selected week demonstrates how much coverage the situations in Afghanistan and Pakistan 

are allotted on an average week when there are few major headlines coming out of the countries. 

Afghanistan and Pakistan made the news every night and the stories were not just 25-second 

voiceovers regurgetating information from the wires with archive b-roll pasted in. The stories 

were produced by foreign correspondents based in the countries. Approximately 17 minutes of 

coverage were devoted to Pakistan during the nightly newscasts for that week and another 17 

minutes of coverage were dedicated to Afghanistan. That’s about 6 percent of the newscast that 

was devoted to each country during the nightly news that week. That’s a considerable amount 

when you consider that Afghanistan coverage only makes up about 1 percent of the newshole on 

NBC and ABC and even less than that on CBS according to the 2009 State of the Media Report. 

Pakistan didn’t even make the list.119 On March 12, the Lahore bomb attacks was the lead story. 

Pakistan and Afghanistan often made the first half of the newscasts, which is generally devoted 

to stories that producers think are the most important. The stories about Afghanistan and 

Pakistan also appeared in many of the teases. Teases are designed to keep viewers tuned in for 

stories later on in the newscast, so AJE’s producers assume that viewers of the station are 

interested in the stories about suicide bombings in Pakistan, securing stability on the Pakistan-

Afghanistan border and the relationship between locals and the Taliban. The majority of the 

stories that appeared during the week of March 8-13 about Afghanistan and Pakistan, concerned 

the motives behind suicide bombings and the relationship between stability in Pakistan and 

stability in Afghanistan.  

                                                 
119 “Network TV Content” State of the Media Report 2009.  



 49

 Please see attached charts A-F for a break down of the content in AJE’s newscasts. 

Noticeably absent from the rundown are a preponderance of stories about US domestic affairs, 

celebrity news and sensationalist stories about murder and sex. The stories are predominately 

international in scope.120 

 

Monday March 8, 2010 9:00 p.m. News 

Bureau: Washington D.C. 

Chart A 

Segment Time Story Topic Type 

A0 9:00:00 Open Animation & Welcome 
Tease: Nigerian religious violence; U.S. gender gap; Singapore 
security threat 

ON CAM-
VO 

A1 9:01:00 Vice President Biden goes to Israel to encourage Israeli-
Palestinian peace talks 

VO 

A2 9:03:00 VP Biden’s Middle East tour, the viability of Israeli-Palestinian 
peace talks, Israel’s announcement that it is developing 
settlements in East Jerusalem.  

PKG 

A2 9:05:15 Interview with Israeli- Palestinian relations expert: how will 
settlements in East Jerusalem affect the peace process?  

PKG  

A3 9:09:00 Tease: Iraqi election- women’s roles in Iraqi parliament; civil 
servants strike in UK; personal losses of Haiti medical 
professionals 

VO 

A4 9:10:00 Nigerian violence VO 
A5 9:11:10 Christian- Muslim violence in Nigeria PKG 
A6 9:14:15 Live Interview with experts on Nigerian about the underlying 

causes of the religious massacres of Christians by Muslims.   
ON CAM- 
SPLIT 
SCREEN 

A7  9:18:50 Fraud in Togo elections VO 
A8 9:19:45 Turkey earthquake- rescue efforts and mourning losses PKG 
A9 9:21:16 Pakistani Taliban will continue to maintain a presence as long 

as drone strikes continue in tribal areas 
VO-SOT-
VO 

A10 9:21:43 Taliban in northern Afghanistan. Taliban persecute people for 
cooperating with the government of Karzai. “We’re not against 
schools but they are against our national interest” 

PKG 

A11 9:24:20 Workers strike in UK PKG 
A12 9:27:01 Tease: Iraq election, mourning the dead after Chilean 

earthquake 
VO 

A13 9:27:25  Commercial X 
A14  9:29:00 Turkey earthquake survivors VO 
A15 9:29:25 Iraq elections VO 

                                                 
120 Please see attached charts A-F.  



 50

A16 9:31:46 Female candidates Iraq election VO 
A17 9:32:31 Pre-taped interview with United Stated Institute of Peace’s 

Manal Omar about tie between women’s rights and women 
politicians in Iraq 

PKG 

A18 9:35:13 Women working for gender equality in SWAT Valley and 
women’s rights under the Taliban.  

PKG 

A19 9:38:14 International Women’s day- U.S. not so far advanced in gender 
equality: i.e. wage, fortune 500 CEOs, government. 

READER 

A20 9:40:42 U.S. men rethinking traditional gender roles. Is the recession a 
victory for the women’s movement? 

PKG 

A21 9:43:34 U.S. health care reform VO 
A22 9:44:28 Chile: students going back to school; restoring power and water 

sources 
PKG 

A23 9:46:48 Tease: Singapore security, Haitian doctor lives in car but 
continues to help those in need. 

VO 

A24 9:47:20 Commercial  X 
A25 9:49:01 Welcome back 

Headline review tease: Biden meeting with Palestine and Israel; 
Nigeria 

READER 

A26 9:50:00 Singapore water security VO 
A27 9:52:48 New election laws in Myanmar rules on the length of campaign, 

candidate registration  
VO 

A28 9:53:11 Snow leopard  VO 
A29  9:53:28 Haiti frees U.S. missionary VO 
A30 9:53:46 Troops/ assistance leaving Haiti  VO 
A31 9:54:18 Haitian doctor living in his car, no salary, no time to grieve for 

family  
PKG 

A32 9:57:55 Commercial X 
A33 9:58:39 Weather ON CAM 
A34 10:00:18 Top stories: U.S. VP in Israel for peace talks PKG 
A35 10:03:03 Nigerian violence  VO-SOT-

VO 
A36 10:03:48 Myanmar campaign/election laws VO 
A37  10:04:09 Women are 62 percent eligible voters in Iraq VO 
A38  10:04:29 Turkey earthquake VO 
A39 10:04:44 SIG OUT, music, closing animation  ON CAM 
 
 
 
 
Tuesday March 9, 2010 9:00 p.m. News  

Bureau: Washington D.C. 

Chart B 

Segment Time Story Topic Type 

A0 9:00:00 Tease: Israel 
Open Animation & Welcome 

ON CAM-VO 



 51

Tease: Indonesia; Rachel Corrie lawsuit, Karl Rove on the Bush 
era 

A1 9:01:28 Vice President Biden and Israeli- Palestinian peace talks READER 

A2 9:02:03 “Embarrassing setback”-Biden condemns building in East 
Jerusalem.   

PKG 

A2 9:04:43 Live interview with Palestinian scholar- Biden pursue indirect 
peace talks with Palestinians and President Obama’s response 
that Israel should stop all settlement activity. 

ON CAM- 
SPLIT 
SCREEN 

A3 9:10:03 Tease: Iraqi elections, the next battleground in Afghanistan- 
Kandahar, rebuilding Haiti  

ON CAM 

A4 9:10:42 Violence in central Nigeria between Muslims and Christians PKG 
A5 9:14:00 Togo post election unrest VO 
A6 9:14:40 Iraqi election PKG 
A7  9:17:19 Nuclear ambitions- Damascus READER 
A8 9:18:08 Strategic Arms Reduction Treaty  PKG 
A9 9:20:09 Greek financial crisis  VO 
A10 9:20:29 Annie Leibovitz VO 
A11 9:20:55 Karl Rove- defends Bush era and publishes book “Courage and 

Consequences: My Life as a Conservative in the Fight” 
PKG 

A12 9:23:55 Live Interview with the director of movie “Bush’s Brain” on 
“spin doctors” 

ON CAM-
SPLIT 
SCREEN 

A13 9:27:39  Kandahar, Afghanistan- the next battleground PKG 
A14  9:30:00 Tease: rebuilding Haiti, how gold is making Guatemalans sick VO 
A15 9:30:40 Commercial X 
A16 9:31:35 Welcome back 

Headline Review: the massacre of about 500 Nigerian 
Christians, Iraqi elections, East Jerusalem settlements and 
Israeli Prime Minister 

ON CAM-VO 

A17 9:33:00 Rachel Corrie lawsuit- Protester killed while demonstrating 
against Israeli demolition of Palestinian homes 

VO 

A18 9:33:30 Pre-taped Interview with Corrie’s parents  PKG  
A19 9:35:50 IDF Protest in NYC in front of Waldorf VO 

A20 9:36:15 Indonesia and Australian Prime Ministers meet  ON CAM-
READER 

A21 9:36:36 Sri Lankan refugees are a political bargaining tool for Indonesia 
and Australia 

PKG 

A22 9:40:05 U.S. President Obama offering aid to Haitian president René 
Préval  

VO 

A23 9:40:32 Earthquake aftermath- Préval: “stop sending food aid into Haiti 
because it will destroy local economy” 

PKG 

A24 9:43:05 Private contractors looking for opportunities in Haiti  VO 
A25 9:43:29 Gold mining is making local Guatemalans sick. PKG 
A26 9:47:25 Chilean President Michelle Bachelet’s exiting approval rating 

of 84% and Piñera getting ready to step up 
VO 

A27 9:50:35 Tease: police kill suspected terrorist behind Jakarta bombings  VO 



 52

A28 9:51:00 Commercial  X 
A29  9:52:20 Headlines: Biden response to1,600 new homes in “occupied 

East Jerusalem” 
VO 

A30 9:52:49 Al Qaeda Indonesia- Bali bombing suspect is dead PKG 
A31 9:55:07 Myanmar elections commission announced Aung San Su Kyi 

banned from elections 
VO 

A32 9:55:36 Copenhagen Climate Accord VO 
A33 9:57:29 SIG OUT ON CAM 
A34 9:57:46 Commercial X 
A35 9:58:10 Weather ON CAM 
A36 10:00:00 HEADLINES: Israel’s “provocative” move VO 
A37  10:01:04 Joe Biden- “Embarrassing setback” PKG 
A38  10:03:19 Rachel Corrie’s death lawsuit going to court VO 
A39 10:03:44 Nigerian Violence VO 
A40 10:03:58 Myanmar Elections VO 
A41 10:04:20 Obama to meet with Préval  VO 
A42 10:04:50 Music, closing animation  ON CAM 
 
 
 
 
Wednesday March 10, 2010 9:00 p.m. News  

Bureau: Washington D.C. 

Chart C 

Segment Time Story Topic Type 

A0 9:00:00 Tease: Israel 
Open Animation & Welcome 
Tease: Biden on indirect peace talks between Israel and 
Palestine, sanctions on Iran, violence in Mexico, Nigerian 
terrorist 

ON CAM-
VO 

A1 9:01:20 No indirect negotiations between Israel and Palestine READER 

A2 9:02:00  Biden’s tough words for Israel. Biden talks with President 
Mahmoud Abbas 

PKG 

A2 9:04:25 Interview with Biden: “The Palestinians deserve a separate 
state” 

PKG  

A3 9:06:22 Live interview with Israel government’s Ofir Gendlemen ON CAM 
A4 9:12:54 Gaza war crimes READER 
A5 9:13:19 Tease: Haiti: why are the children taken by missionaries still 

waiting to be taken back?, Kenyan health care system, lawsuit 
going to court about peace advocate killed by Israeli bull dozer 

VO 

A6 9:14:01 Terrorist attack in Pakistan kills NGO workers VO 
A7  9:15:40 Ahmadinejad in Kabul VO 
A8 9:16:49 Tease Iran sanctions  VO 
A9 9:17:00 CPJ investigates a series of kidnappings in Mexican Drug War 

and self-censorship among journalists 
PKG 

A10 9:19:58 Rebuilding Haiti-Obama talks with Préval  VO-SOT-VO 



 53

A11 9:21:10 Children taken by missionaries stuck in limbo in Haiti PKG 
A12 9:24:21 Inauguration of Piñera in Chile VO 
A13 9:24:45 Piñera’s challenge of reconstruction in earthquake aftermath PKG 
A14  9:26:59 Somalia food aid not getting to the people and Mogadishu 

violence 
VO 

A15 9:27:42 Nigerian police killed 2 people out after curfew VO 
A16 9:28:11 Kidney disease in Kenya VO 
A17 9:28:29 Exchange program between Kenyan and Spanish surgeons. PKG 
A18 9:31:17 Tease: political leverage Israel v. Biden, court case of protestor 

killed by Israeli bull dozer 
VO 

A19 9:31:48 Commercial X 

A20 9:33:00 Headline Review: Middle East peace talks VO 
A21 9:33:36 Amr. Moussa “Palestine to withdraw from any talks” VO-SOT-VO 
A22 9:37:03 Live interview with Palestinian-American journalist ON CAM 
A23 9:41:40 Death of American peace activist in Gaza Rachel Corrie PKG 
A24 9:44:39 Tease: Security vs. civil rights at airports VO 
A25 9:44:57 Commercial X 
A26 9:46:50 Headline: Middle East Peace,  VO 
A27 9:47:24 Biden interview on Iran sanctions PKG 
A28 9:51:23 Senate hearing on security concerns vs. civil rights PKG 
A29  9:54:23 Arrests with murder attempt on cartoonist who put Prophet 

Mohammed’s face on body of a dog 
VO 

A30 9:54:58 Egyptian religious leader died PKG 
A31 9:55:07 Myanmar elections commission announced Aung San Su Kyi 

banned from elections 
VO 

A32 9:57:33 Tease headlines: Israel, Nigeria, Iran, Pakistan READER 
A33 9:58:02 Weather ON CAM 
A34 9:59:18 Commercial break X 
A35 9:58:10 Headline Tease ON CAM-

VO 
A36 10:00:00 Felicity Barr anchors the headlines: Israeli-Palestinian peace 

talks 
PKG 

A37  10:03:16 Curfews in Nigeria VO 
A38  10:03:39 Suicide bomber in Pakistan VO 
A39 10:03:57 Iran and nuclear weapons VO-SOT-VO 
A40 10:04:16 Death of famous Egyptian leader VO 
A41 10:04:45 SIGOUT ON CAM 
A42 10:04:50 Music, closing animation  ON CAM 
 
 
 
 
Thursday March 11, 2010 9:00 p.m. News  

Bureau: Washington D.C. 

Chart D 

Segment Time Story Topic Type 



 54

A0 9:00:00 Tease: President Piñera in Chile 
Welcome 
Biden in the West Bank, Iraq parlimentary elections, 
Hillary Clinton US Human Rights Report, Bejng Reaction 
to annual Peopl’s Congress 

ON CAM-VO 

A1 9:01:34 Chile Piñera dealin with earthquake and rebuilding PKG 

A2 9:04:03  Pre-taped interview with Ricardo Israel on the being the 
President or reconstruction  

PKG 

A2 9:06:27 Tease: Iraq living under sanctions, hunger in Zimbabwe, 
politicians pleasing on guilty in UK  

VO 

A3 9:07:16 VP Biden in Israel and the settlements in East Jerusalem 
and the Arab neighborhoods. 

PKG 

A4 9:10:17 Biden concluded trip with praise for Israel despite Israel’s 
announcement of settlements 

ON CAM-SOT-
ON CAM 

A5 9:11:15 Human Rights Report: occupied Gaza, Myanmar, 
Afghanistan, Nigeria, Sri Lanka, Iran 

PKG 

A6 9:13:45 China National People’s Congress communism and social 
economic development 

PKG 

A7  9:16:53 Iraq elections and complaints about poll fraud, UN 
defends election process 

PKG 

A8 9:19:50 Iraqi independence US sanctions are hurting the country’s 
agricultural sector 

VO 

A9 9:23:05 State Department Himan Rights Report: tape of Riz Khan 
show on the report as not a policy making report but a 
report to inform the people who make policy decisions.  

PKG 

A10 9:25:52 Live interview with Victor Gao in China On China’s 
response to being on the human rights list. 

ON CAM  

A11 9:29:30 Commercial break X 
A12 9:30:42 Welcome back, Headline tease: new Chilean Presidents, 

Biden deals with Middle East peace talks 
VO 

A13 9:31:25 Palestine drops out of talks, what will that mean for 
Abbas’s credibility 

VO-SOT-VO 

A14  9:32:50 “Slap in the face” by Israel and is a relationship between 
Israel and Palestine possible.  

PKG 

A15 9:35:20 Pre-taped interview with Biden about the two-state 
solution 

PKG 

A16 9:42:23 Karzai. Pakistan’s stability essential to Afghanistan’s 
stability 

VO 

A17 9:42:49 Violence in Moogadissu VO 
A18 9:43:08 Nigeria women’s rally  VO 
A19 9:43:20 Zimbabwe in crisis. Millions of people hungry and AIDS PKG 

A20 9:45:49 Tease: Haiti’s challenge, UK politicians held to account VO 
A21 9:48:06 Headlines on al Jazeera: Biden condemns Israel, Chilean 

president, Rene Preval’s visit to Washington 
VO 

A22 9:49:11 Self-sufficiency in post-hurricane Haiti, spirituality as a PKG 



 55

way to cope with the destruction 
A23 9:53:46 Obama donated Nobel Peace Prize money to 10 charities VO 
A24 9:54:17 Mexico- gay marriage VO 
A25 9:54:37 Greece- protests outside of Parliament VO 
A26 9:55:05 Ukraine – new prime minister  VO 
A27 9:55:24 Labor Party false accounting in the UK PKG 
A28 9:57:23 Goodbye ON CAM 
A29  9:57:57 Weather VO 
A30 9:59:10 Commercial  X 
A31 10:00:00 Headlines: Chilean President Piñera PKG 

A32 10:02:26 Biden condemns Israel VO 
A33 10:02:50 Iraq- elections  VO 
A34 10:03:17 Pakistan-bomb attack VO 
A35 10:03:40 Greece protest VO 
A36 10:04:05 Zimbabwe VO 
A37  10:04:34 SIGOUT VO 
A38  10:05:00 Music, closing animation ON CAM 
 
 
 
 
Friday March 12, 2010 9:00 p.m. News  

Bureau: Washington D.C. 

Chart E 

Segment Time Story Topic Type 

A0 9:00:00 Tease: Lahore Pakistan bomb attacks ON CAM-VO 
A1 9:00:38 Welcome: child abuse scandal in Catholic Church, Russia 

signs nuclear energy deals with India, Sept 11 attack, 
Israel riots about settlements in Jerusalem’s Arab 
neighborhoods 

VO 

A2 9:02:09  Lahore- series of small bombs, second suicide attack 
there in one week 

PKG 

A2 9:03:55 Pre-filmed reporter “live shot”   PKG 
A3 9:04:40 Tease: aid workers freed in Haiti, budget shortfall for 

education, Portugal’s economy looks for outside help 
ON CAM-VO 

A4 9:05:24 Germany’s Catholic Church meets with Pope Benedict 
about sex abuse scandal  

PKG 

A5 9:08:29 Yemen media clamps down  VO 
A6 9:08:50 Somalia fighting kills at least 60 VO 
A7  9:09:08 Ugandan rebel chief in Sudan VO 

A8 9:09:30 Pakistan test missiles “to deter those with nefarious 
designs against the country” (India) 

VO 

A9 9:10:01 Russia and India-nuclear proliferation PKG 
A10 9:12:10 Live interview with Raymond Tanter from UN Security 

Council on Russia- India deal 
ON CAM  

A11 9:16:00 Haitians dressed in white march in memory of dead/ VO 



 56

Policeman shot dead in Haiti 
A12 916:28 International aid agency says they were kidnapped from 

the Port-Au-Prince streets 
PKG 

A13 9:18:29 Live interview on security for aid workers with Michelle 
Pearlman  

ON CAM 

A14  9:21:22 Haitian children far from home in a case of possible 
human trafficking 

PKG 

A15 9:23:50 Piñera says Chile does not need aid for reconstruction  VO 
A16 9:24:14 Obama postpones overseas trip to focus on health care VO 
A17 9:24:35 Michelle Obama in Mexico City VO 
A18 9:24:45 Sept. 11 settlement  for health problems among police, 

firefighters etc. 
PKG 

A19 9:27:40 Public schools  closing due to education budget cuts PKG 

A20 9:30:07 Teases: Portugal economy, clampdown in the capital VO 
A21 9:30:30 Commercial break X 
A22 9:31:43 Pakistan boombing in Lahore VO 
A23 9:32:09 Catholic church abuse scandal VO 
A24 9:32:30 Myanmar Aung San Su Kyi banned from participating in 

elections 
ON CAM VO 

A25 9:38:58 Clinton condemned building of settlements in East 
Jerusalem 

VO 

A26 9:39:24 The Middle East quartet has announced that Israel’s 
actions will not be recognized by the international 
community 

VO 

A27 9:39:55 Israel seals off West Bank/ “occupied East Jerusalem”  PKG 
A28 9:42:14 Iraqi elections – al Malaki in front VO 
A29  9:42:36 US sales up in February and Obama approval rating down VO 
A30 9:43:15 Portugal is reaching out to Brazil for opportunities (a 

former colony of Portugal’s) 
VO 

A31 9:45:41 Strike. Pay freeze for British airways  PKG 

A32 9:46:04 Protests in Bangkok  PKG 
A33 9:48:12 Tease: bomb gives convicts in California hope, porpoise 

hunting affecting human health  
ON CAM VO 

A34 9:48:36 Commercial X 
A35 9:50:00 California jobs for convicts PKG 
A36 9:52:45 Porpoises in Japan PKG 
A37  9:57:10 Goodbye ON CAM 
A38  9:58:00  Weather ON CAM 
A39 10:00:00 Commercial X 
A40 10:00:45 Headlines: Pakistan bombings VO 
A41 10:01:35 Child abuse scandal in Catholic Church PKG 
A42 10:03:17 Russia signs nuclear energy deals with India VO 

A43 10:03:46 Myanmar  VO 
A44  10:04:16 Israel riots about settlements in Jerusalem’s Arab 

neighborhoods 
VO 

A45 10:04:45 SIGOUT ON CAM 



 57

A46 10:05:00 Music, closing animation  ON CAM 
 
 
 
 
 
Saturday March 13, 2010 9:00 p.m. News  

Bureau: Washington D.C. 

Chart F 

Segment Time Story Topic Type 

A0 9:00:00 Tease: Israeli Army in West Bank ON CAM-VO 
A1 9:00:38 Welcome: Kandahar Province, SWAT Valley, Tight 

security in Bangkok 
VO 

A2 9:01:00 Israel will extend land lock in West Bank VO-SOT-CO 

A2 9:03:43 Pre-taped interview US-Israel relationship. Review of old 
policy of not criticizing Israel 

PKG 

A3 9:06:45 Tease: camping in Colombia, Pakistan mudslides, 
Chinese government talks to press 

ON CAM-VO 

A4 9:07:36 Suicide bombing in Kandahar PKG 
A5 9:09:14 Pre-recorded interview with correspondent in Kabul. US 

and NATO forces planning offensive in Kandahar 
VO 

A6 9:11:00 Pakistan SWAT Valley. Mobil phone footage of suicide 
attacks that are becoming a “daily reality” 

PKG 

A7  9:12:43 Iraqi elections  VO 

A8 9:12:56 Roadside bombs in Iraq VO 
A9 9:13:10 Violence in Mexico VO 
A10 9:13:40 Hostage release in Colombia VO 
A11 9:14:02 Colombia-Uribe tried to run for a third consecutive term. 

2500 candidates 
PKG 

A12 9:17:48 Profile of a candidate in the Colombian election with 
support of socialist and Indigenous Groups. Financed by 
renting washer machines 

PKG 

A13 9:20:09 French election  READER 
A14  9:22:22 Tea Party and Coffee Party movements VO-SOT-VO 
A15 9:27:10 Catholic Church is condemning people for looking into 

sex scandal 
VO 

A16 9:24:14 Live interview with someone from the survivors groups ON CAM 
A17 9:31:22 Tease: Afghan President changes election policy, 

National People’s Congress in Bejing, President 
addressed the people 

VO 

A18 9:31:49 Commercial X 
A19 9:33:00 Welcome back: top stories: Israel announces lock down 

of the West Bank to head off protests 
ON CAM VO 

A20 9:33:38 Kandahar bomb attacks VO 
A21 9:33:48 Pakistan suicide attack at Security check point X 



 58

A22 9:34:02 Live interview with US’s former top Afghan Envoy Peter 
Galbraith on Afghanistan’s parliamentary election and 
fraudulent re-election of Karzai 

ON CAM 

A23 9:37:58  Western Union- cash wired to narco-traffickers new 
border security in AZ 

PKG 

A24 9:41:20 Portugal’s debt: Lisbon- poor development, illegal 
construction of slums and violence 

PKG 

A25 9:44:23 Italy- anti-Burseunoli protests  VO 
A26 9:44:48 Attempted murder of cartoonist VO 
A27 9:45:10 Boy used as human shield in Israel PKG 
A28 9:48:37 Tease: people affected by the mudslides in Pakistan VO 
A29  9:48:49 Commercial  X 
A30 9:50:44 Top Story headlines-Israel West Bank tensions  VO 
A31 9:51:09 Pakistan mudslides affecting trade with China and 

displacing Pakistanis  
PKG 

A32 9:54:23 Sri Lanka’s Tamil Party VO 
A33 9:54:08 Thailand protest being organized  
A34 9:55:58 Live shot National People’s Congress in China ON CAM 
A35 9:56:35 Egypt has reclaimed part of its ancient history- mummy VO 
A36 9:57:00 Georgia oldest woman VO 
A37  9:57:15 Olympics VO 
A38  9:57:35  Weather ON CAM 
A39 9:57:50 Summary of the World News VO 
A40 10:00:00 Israel lock down of West Bank VO 
A41 10:01:46 Taliban claimed responsibility for attack on NATO 

commanders 
VO 

A42 10:01:58 Bombing in Pakistan VO 

A43 10:02:19 China’s National People’s Congress VO 
A44  10:02:30 Mass protests in Thailand VO 
A45 10:02:53 Vativan denounced aggressive attempts to link pope to 

sex scandal 
ON CAM 

A46 10:03:48 Elections in Colombia   VO 
A47 10:04:24 Gang shooting in Mexico in Acapulco  ON CAM 
A48 10:04:32 SIGOUT ON CAM 
A49 10:05:00 Music, closing animation  ON CAM 
 
 

Website 

 The front page of Al Jazeera English’s website is designed like a newspaper. There is 

always one large picture on the top left hand corner with links to a corresponding article and 

video links and other related articles (both recent and old) listed to the right. Two other headline 

stories are located beneath the lead story with corresponding pictures. As you scroll down the 



 59

front page the pictures become smaller and the prominence of the story coverage decreases. 

Stories that are not highlighted are located on the page dedicate to their respective region of the 

world. Al Jazeera English’s website is very advanced technologically and the network is up to 

date on social media; there are links to blogs on specific regions as well as specific international 

issues like climate change.  

 About 80 percent of the time either Afghanistan or Pakistan or both appeared on the front 

page, usually on the third tier, although Afghanistan and Pakistan were both top stories when 

suicide bomb attacks occurred, when prominent al Qaeda leader Mullah Baradar was captured 

and when a United Nations commission has found that Pakistani officials could have done more 

to have prevented and investigated the assassination of Benazir Bhutto, the former female 

Pakistani Prime Minister.  

 Generally, the articles take the same tone as the packages in regards to US relations with 

Afghanistan and Pakistan. Although information from the wires are undoubtedly included in the 

articles on the website a lot of the information comes from the primary reporting of the reporters 

on the ground. For example, when President Obama made an unannounced visit to Afghanistan 

the article associated with the video package John Terrett provided the Washington D.C. 

perspective on Obama’s visit and David Chater provided the perspective from Afghanistan. The 

article, as most of the articles on AJE’s website, included analysis from the correspondents and 

did not strictly list bullet-point facts. The articles tend to be rather long, about 900 words, and are 

broken down into sub categories. For example, the aforementioned article first gives the essential 

headline information about Obama’s visit and the content of his speech. It is then further broken 

down into the categories  “Afghan Partnership,” “Tremendous Sacrifices,” and Elusive pullout 



 60

date.” The additional context allows the reader to see how Obama’s speech fits into the big 

picture.  

 

 

CONCLUSION 

 Al Jazeera English’s reporting is biased to a certain extent. However, that does not mean 

that its reporting is tainted or unreliable. AJE’s editorial slant is inclined toward the marginalized 

and disenfranchised and their concerns are presented as paramount to the geopolitical tactics and 

commercial interests of nation-states. The facts are never intentionally twisted so that the US is 

presented in a negative light. However, an unflattering spotlight often highlights US policy when 

the interests of the global hegemon are presented in a parallel fashion with the interests of the 

individual global citizens whose voices are usually muffled by the overriding opinion. Stories 

regarding the US troop presence in Afghanistan and Pakistan are presented from the perspective 

of the Afghans and Pakistanis whose daily lives are affected by the fighting. They do not think in 

terms of political and military theory. They think in terms of how they can survive day by day 

and provide for their families. It is crucial that the US understands the viewpoints of the locals if 

US forces are going to continue to fight on their turf.   

  Although AJE does present the viewpoints of bin Laden and the Taliban fighters it does 

not espouse their ideology. AJE acknowledges that the violent actions of al Qaeda and the 

Taliban are not acceptable, however, the channel stresses the point that anti-US sentiment and 

actions against the US are not motivated by religious ideological hatred, abhorrence for 

democracy and resentment of the US’s living standards. The anti-US sentiment is provoked by 

the US policy.  The viewpoints of these people are vital to understanding the contemporary state 

of international affairs and the purported ‘clash of civilizations.’ Presenting the perspectives of 



 61

the Taliban actually makes presentation of the news about the violence in Afghanistan and 

Pakistan more objective because it puts their actions into perspective. Rather than just reporting 

that there are evil people out there that hate Americans and want to kill US citizens, AJE reports 

that there are people out there that hate US policy, this is why they are angry and this what the 

US can change about its policy that will pacify those that are angry. By giving the ‘terrorists’ an 

opportunity to express their opinions, AJE is giving audiences a balanced story that gives them 

the context required to understand the situation as a whole and understand the perspectives of 

their peers.  

 AJE does not hide the fact that it presents the news from a particular perspective, one that 

is not necessarily pro-Arab but rather an altruistic, pro-human socio-economic equality stance. 

However, is AJE violating journalistic ethics by sacrificing objectivity and espousing a particular 

perspective? The conclusion of this study is no, it is not, because objectivity is just a theory of 

relativity and is not attainable in the real world. Every reporter has personal experiences that 

shape the manner in which they interpret the world and they report the news according to the 

context in which they see the situation and utilize their own philosophy to decipher between right 

and wrong. Therefore, who is to say that CNN or the BBC are more objective? They are held up 

to the standards of objectivity of the American and European media outlets. As long as the media 

outlet is fairly reporting the facts and presenting them in a fashion that represents the perspective 

of their audience, the news source is performing its duty as a the fourth branch of government 

and the voice of the people. Al Jazeera represents the people that they claim to represent- the 

voiceless. Therefore they are a legitimate news source. AJE deserves its controversial reputation, 

it is try to do something that no other international TV network has done---challenge the US’s 



 62

perception of the world and reflect a mirror image of US policy to Afghanistan and Pakistan 

back to US that focuses on the human result and not the Washington harangues.   

 

 

 

 

 

WORKS CITED (Order of Appearance) 

 
Goodman, Amy. "Al Jazeera Chief Wadah Khanfar on Obama's Expansion of the Afghan War, US Policy in the 
 Middle East and the Role of Independent Voices in the Media." Web. 02 Apr. 2010. 
 <http://www.democracynow.org/2010/3/31/al_jazeera_chief_wadah_khanfar_on>. 
 
"FOXNews.com - Al Jazeera's Presence on PBS Alarms Some." FOXNews.com. 8 Apr. 2009. Web. 16 Apr. 2010. 
 <http://www.foxnews.com/politics/2009/04/08/al-jazeeras-presence-pbs-alarms/>. 
 
"Why Al Jazeera Matters - Editorial - NYTimes.com." The New York 30 Mar. 2003. Web. 20 Apr. 2010. 
 <http://www.nytimes.com/2003/03/30/opinion/30SUN2.html?pagewanted=1>. 

 
"Al Jazeera English - Europe - Al Jazeera Wins Prestigious Award." Al Jazeera English - AJE. 14 June 2008. Web. 
 16 Apr. 2010. <http://english.aljazeera.net/news/europe/2008/06/20086150182634319.html>. 
 
"Al-Jazeera for Obama." Accuracy In Media - For Fairness, Accuracy and Balance in News Reporting. 19 Oct. 
 2008. Web. 04 Apr. 2010. <http://www.aim.org/aim-column/al-jazeera-for-obama/>. 
 
Levine, Joanne. "Al-Jazeera, as American as Apple Pie." Washington Post. 23 July 2006. Web. 16 Apr. 2010. 
 <http://www.washingtonpost.com/wpdyn/content/article/2006/06/23/AR2006062301367.html>. 
 
"NOW. Politics & Economy. Al-Jazeera and Arab Press Online." PBS. 14 Jan. 2005. Web. 29 Apr. 2010. 
 <http://www.pbs.org/now/politics/aljazeera2.html>. 
 
Documentaries, Aljazeera English. "Clinton Meets With Al Jazeera Brass In Qatar." The Huffington Post. 15 Feb. 
 2010. Web. 15 Apr. 2010. <http://www.huffingtonpost.com/2010/02/15/clinton-meets-with-al-
 jaz_n_463050.html>. 
 
Seddon. Mark. "Al-Jazeera - TV Most Americans Still Can't Watch.” Big Think. Web. 08 Mar. 2010. 
 <http://bigthink.com/ideas/18390>. 
 
"Al Jazeera English - About Us - Presenters - Doha." Al Jazeera English - AJE. Web. 08 Mar. 2010. 
 <http://english.aljazeera.net/aboutus/2008/10/2008104175037838670.html>. 
 
"Al Jazeera English - About Us - Release: Al Jazeera English Launchs." Al Jazeera English - AJE. Web. 02 Apr. 
 2010. <http://english.aljazeera.net/aboutus/2006/11/2008525172949768994.html>. 
 
"Al Jazeera English - About Us - Corporate Profile." Al Jazeera English - AJE. Web. 02 Apr. 2010. 
 <http://english.aljazeera.net/aboutus/2006/11/2008525185555444449.html>. 
 
"Mr. Al-Jazeera Goes to Washington - IPS Ipsnews.net." IPS Inter Press Service. Web. 02 Apr. 2010. 
 <http://ipsnews.net/news.asp?idnews=47870>. 
 
Miles, Hugh. Al-Jazeera How Arab TV News Challenged the World. London: Abacus, 2005. Print. 



 63

 
"Al Jazeera English - DC Bureau with Ben Connors." Personal interview. 15 Apr. 2010. 

 
"Al Jazeera Chief Wadah Khanfar on Obama's Expansion of the Afghan War, US Policy in the Middle East and the 
 Role of Independent Voices in the Media." 
 
"Al Jazeera English - About Us - Code of Ethics." Al Jazeera English - AJE. Web. 02 Apr. 2010. 
 <http://english.aljazeera.net/aboutus/2006/11/2008525185733692771.html>. 
 
"Al-Jazeera for Obama." Accuracy In Media - For Fairness, Accuracy and Balance in News Reporting. Web. 04 
 Apr. 2010. <http://www.aim.org/aim-column/al-jazeera-for-obama/>. 
 
Boyd-Barrett, Joseph Oliver, and Shuang Xie. "Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television and the Return of the State: 
 Case Studies in Market Liberalization, Public Sphere and Media Imperialism." International Journal of 
 Communication 2 (2008): 206-22. Print. 
 
Helman, Christopher. "Will Americans Tune To Al Jazeera?" Forbes 13 July 2009. Forbes.com. 24 June 2009. Web. 
 23 Apr. 2010. 
 
"Sami Al-Haj: The Enemy? - Reports - Committee to Protect Journalists." Press Freedom Online - Committee to 
 Protect Journalists. Web. 19 Apr. 2010. <http://cpj.org/reports/2006/10/prisoner.php>. 
 
"Al Jazeera Timeline | Project for Excellence in Journalism (PEJ)." Project for Excellence in Journalism (PEJ) 
 . Web. 19 Apr. 2010. <http://www.journalism.org/node/1530>. 
 
"Al-Jazeera's Basra Hotel Bombed.” .Guardian | Guardian.co.uk. Web. 19 Apr. 2010. 
 <http://www.guardian.co.uk/media/2003/apr/02/broadcasting.iraq1>. 
 
United States. Cong. The Al-Jazeera News Network Opportunity or Challenge for U.S. Foreign Policy in the Middle 
 East? By Jeremy M. Sharp. Cong. Bill. [Washington, D.C.]: Congressional Research Service, Library of 
 Congress, 2003. Print. 
 
“Al-Jazeera Renames English-language Channel | Media | MediaGuardian." Latest News, Comment and Reviews 
 from the Guardian | Guardian.co.uk. 14 Nov. 2006. Web. 22 Apr. 2010. 
 <http://www.guardian.co.uk/media/2006/nov/14/tvnews.television1>. 
 
Dajani, Jamal. "Al Jazeera English Falls Short of Expectations - NAM." New America Media, 21 Nov. 2006. Web. 
 22 Apr. 2010. 
 http://news.newamericamedia.org/news/view_article.html?article_id=f3d3ade3488a2bca1e957e754c4eb 
 
Stanley, Alessandra. "Not Coming Soon to a Channel Near You." The New York Times- nytimes.com. 16 Nov. 
 2006. Web. 22 Apr. 2010. <http://www.nytimes.com/2006/11/16/arts/television/16watch.html>. 
 
Farhi, Paul. "MHz Networks Introduces Al Jazeera English to Washington Area Cable TV Viewers - 
 Washingtonpost.com." Washingtonpost. 29 Apr. 2009. Web. 22 Apr. 2010. 
 <http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/04/28/AR2009042803918.html>. 
 
"Five Hours with Al Jazeera in English." The Christian Science Monitor - CSMonitor.com. 27 Nov. 2006. Web. 21 
 Apr. 2010. <http://www.csmonitor.com/2006/1127/p09s01-codc.html>. 
 
"Enemy Propaganda on Al-Jazeera English." Accuracy In Media - For Fairness, Accuracy and Balance in News 
 Reporting. 2 Jan. 2007. Web. 22 Apr. 2010. <http://www.aim.org/media-monitor/enemy-propaganda-on-al-
 Jazeera-english/>. 

 



 64

Barnhart, Aaron. "Al Jazeera English Not Just about the News | TV Barn." The TV Barn. 28 May 2009. Web. 22 
 Apr. 2010. <http://blogs.kansascity.com/tvbarn/2009/05/al-jazeera-english-not-just-about-the-news.html>. 
 
Cunningham, Brent. "Dave Marash: Why I Quit." Columbia Journalism Review. 4 Apr. 2008. Web. 23 Apr. 2010. 
 <http://www.cjr.org/the_water_cooler/dave_marash_why_i_quit.php?page=all>. 
 
Goodman, Amy. "Ex-Marine Josh Rushing on His Journey from Military Mouthpiece to Al Jazeera Correspondent." 
 Democracy Now. 20 June 2007. Web. 23 Apr. 2010. <http://www.democracynow.org>. 
Farhi, Paul. "Al Jazeera's U.S. Face." The Washington Post 15 Nov. 2006. Web. 22 Apr. 2010. 
 <http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/11/14/AR2006111401363.html>. 
 
Neuman, Johanna. "Al Jazeera, Wide Angle." The Los Angeles Times. 15 Nov. 2006. Web. 22 Apr. 2010. 
 <http://articles.latimes.com/2006/nov/15/entertainment/et-jazeera15>. 
 
Chater, David. "Al Jazeera English- Afghanistan Correspondent." E-mail interview. 2 Apr. 2010. 
 
"Journalism.org." Journalism.org- The State of the News Media 2010. Pew Project for Excellence in Journalism, 
 Mar. 2009. Web. 22 Apr. 2010. 
 <http://www.stateofthemedia.org/2009/narrative_networktv_contentanalysis.php?cat=1&media=6>. 
 
"The State of the News Media 2010." Journalism.org. PEW Project for Excellence in Journalism, 15 Mar. 2010. 
 Web. 22 Apr. 2010. <http://www.stateofthemedia.org/2010/year_sectorhighlights.php#Network>. 

 
Quresi, Sophia. "Al Jazeera English Interview- DC Bureau with Sophia Quresi." E-mail interview. 22 Apr. 2010. 
 
"Al Jazeera Chief Wadah Khanfar on Obama's Expansion of the Afghan War, US Policy in the Middle East and the 
 Role of Independent Voices in the Media." 
 
Moss, Linda. "Al Jazeera To Provide News for ‘Worldfocus’ Public TV Show.” The Cable Industry Book-of-
 Record. 15 Jan. 2009. Web. 22 Apr. 2010. 
 <http://www.multichannel.com/article/162225Al_Jazeera_To_Provide_News_for_Worldfocus_Public_TV
 _Show.php>. 
 
Sawn, Eric. "FOXNews.com - Al Jazeera's Presence on PBS Alarms Some." 8 Apr. 2009. Web. 22 Apr. 2010. 
 <http://www.foxnews.com/politics/2009/04/08/al-jazeeras-presence-pbs-alarms/>. 
 
MHZ Networks. MHz Networks Launches Al Jazeera English on MHz Networks 5. 1 July 2009. Web. 21 Apr. 
 2010. Http://www.mhznetworks.org. 
 
Census Bureau Home Page. Rep. Mar. 2009. Web. 22 Apr. 2010. <http://www.census.gov/popest/estimates.html>. 
 
"YouTube - AlJazeeraEnglish's Channel." YouTube - Broadcast Yourself. Web. 22 Apr. 2010. 
 <http://www.youtube.com/user/AlJazeeraEnglish>. 
 
Alexa the Web Information Company. Web. 22 Apr. 2010. <http://www.alexa.com/help/traffic-learn-more>. 
 
"Al Jazeera, Wide Angle - Page 2 - Los Angeles Times." Featured Articles From The Los Angeles Times. 15 Nov. 
 2006. Web. 04 Apr. 2010. <http://articles.latimes.com/2006/nov/15/entertainment/et-jazeera15/2>. 
 
The State of the News Media 2010. Pew Center for Excellence in Journalism. Web. 16 Apr. 2010. 
 <http://www.stateofthemedia.org/2010/>. 
 
 
Vanderford, Benjamin. Iraq Beheading Video Hoax Press Release - Vanderford, Martin, Kirchner. 13 May 2004. 
 Web. 24 Apr. 2010. <http://videohoax.ctyme.com/>. 



 65

 
"Resources for the Global Jouranlist." Boston University. 7 June 2005. Web. 16 Apr. 2010. 
 <http://www.bu.edu/globalbeat/index060605.html>. 
 
"Rumsfeld Claims Al Jazeera "Promotes Terrorism" Al Jazeera English. 4 June 2005. Web. 16 Apr. 2010. 
 <http://www.blythe-systems.com/pipermail/nytr/Week-of-Mon-20050530/017989.html>. 
 
"WIPO Domain Name Decision: D2005-0309." WIPO - World Intellectual Property Organization. Web. 04 Apr. 
 2010. <http://www.wipo.int/amc/en/domains/decisions/html/2005/d2005-0309.html>. 
 
Miles, Hugh. "Al Jazeera Supports Terrorism" Foreign Policy Magazine. 12 June 2006. Web. 4 Apr. 2010. 
 <http://www.foreignpolicy.com/articles/2006/06/12/think_again_al_jazeera>. 
 
"Al Jazeera English - Middle East - Timeline: Messages from Bin Laden." Al Jazeera English - AJE. 25 Mar. 2010. 
 Web. 16 Apr. 2010. <http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2010/01/2010124123232335456.html>. 
 
"CNN.com - Source: Cheney Warned Al-Jazeera about Bin Laden Tapes - February 1, 2002." Web. 03 Apr. 2010. 
 <http://edition.cnn.com/2002/US/02/01/cheney.al.jazeera/index.html>. 
 
" Listening Post- The Osama Bin Laden Tapes." Al Jazeera English - AJE. 29 Jan. 2010. Web. 24 Apr. 2010. 
 <http://english.aljazeera.net/programmes/listeningpost/2010/01/201012912127297610.html>. 
 
Nacos, Brigitte Lebens. Mass-mediated Terrorism: the Central Role of the Media in Terrorism and 
 Counterterrorism. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, 2007. 162-63. Print. 
 
Ferner, Mike. Inside the Red Zone: a Veteran for Peace Reports from Iraq. Westport, Conn.: Praeger, 2006. 10. 
 Print. 
 
Khan, Riz. 'War on Terror' through Muslim Eyes." Empire. Al Jazeera English. 27 Feb. 2010. Television. 
 
"Afghan Offensive Meets Resistance." Al Jazeera English - AJE. 16 Feb. 2010. Web. 25 Apr. 2010. 
 <http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/02/2010215191137598388.html>. 
 
Schechter, Danny. " Focus - Making the Iraq War Disappear." Al Jazeera English - AJE. 21 Mar. 2010. Web. 25 
 Apr. 2010. <http://english.aljazeera.net/focus/2010/03/201032018391360446.html>. 
 
Zelnick, Bob. "Nieman Reports | War Reporting: How Should Civilian Casualties Be Reported?" Nieman 
 Foundation. Harvard College, 2003. Web. 27 Apr. 2010. 
 <http://www.nieman.harvard.edu/reportsitem.aspx?id=101255>. 
 
CNN to Al Jazeera: Why Report Civilian Deaths?" Fairness & Accuracy In Reporting (FAIR). 15 Apr. 2004. Web. 
 16 Apr. 2010. <http://www.fair.org/index.php?page=1587>. 
 
Khattak, Nasir, and Faiz Uwnh Jan. "Pakistan and Media Coverage." Personal interview. 11 Mar. 2010. 
 
I Want Al Jazeera English. 2009. Web. 25 Apr. 2010. <http://www.iwantaje.net/>. 
 
El-Nawawy, Mohammed, and Shawn Powers. Mediating Conflict Al-Jazeera English and the Possibility of a 
 Concilia Tory Media. Rep. Los Angeles: Figueroa, 2008. Print. 
 
"Afghanistan Says 4-5 Years to Take over Security." Washingtonpost.com, Reuters, 25 Apr. 2010. Web. 25 Apr. 
 2010. <http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/04/25/AR2010042501237.html>. 
 
Rahimi, Sangar. " Talks on Taliban Postponed”NYTimes.com. 21 Apr. 2010. Web. 25 Apr. 2010. 
 <http://www.nytimes.com/2010/04/22/world/asia/22briefs-afghanjirga.html>. 



 66

 
"AFP: US Drone Kills Seven in NW Pakistan: Security Officials." AFP, 24 Apr. 2010. Web. 25 Apr. 2010. 
 <http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hLGEC-kaT7BG1NzrXJ7WO3tib31A>. 
 
Tiedemann, Katherine. "Daily Brief: Afghan Peace Jirga Delayed.” The AfPak Channel | Foreign Policy. 21 Apr. 
 2010. Web. 25 Apr. 2010. 
 <http://afpak.foreignpolicy.com/posts/2010/04/21/daily_brief_afghan_peace_jirga_delayed>. 
“How To Detect Bias In News Media." Fairness & Accuracy In Reporting (FAIR). Web. 26 Apr. 2010. 
 <http://www.fair.org/index.php?page=121>. 
 
Bays, James. "Civilians Flee Marjah Fighting." Al Jazeera English. 22 Feb. 2010. Television.  
 
Bays, James. Offensive 'secures' Key Afghan Town. Al Jazeera English - AJE. 18 Feb. 2010. Television.  
 
Bays, James. "Interview: US Commander in Helmand." Brigadier-General Larry Brigadier-General Larry 
 Nicholson. Al Jazeera English. Lashkar Gah, Afghanistan, 23 Feb. 2010. Television. Web. 25. Apr. 2010. 
 http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/02/20102231621247927.html 
 
Chater, David. " Obama Urges Progress in Afghanistan." Al Jazeera English - AJE. 29 Mar. 2010. Web. 30 Apr.  
 2010. <http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/03/201032816319310458.html>. 
 
Chater, David. "Afghan Displaced Face Harsh Winter." Al Jazeera English. 8 Feb. 2010. Web. 26 Apr. 2010. 
 <http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/02/201027205338502472.html>. 

 
Ward, Stephen J.A. "Emotion in Reporting: Use and Abuse." The Canadian Journalism Project. 19 Jan. 2010. Web. 
 26 Apr. 2010. <http://www.j-source.ca/english_new/detail.php?id=4693>. 
 
" Inside Story - Pakistan: A New Wave of Attacks?" Al Jazeera English. 6 Apr. 2010. Web. 28  Apr. 2010. 
 <http://english.aljazeera.net/programmes/insidestory/2010/04/2010479941998798.html>. 

 
Khodr, Zeina. "Afghanistan's Influential Elders." Al Jazeera English. 8 Feb. 2010. Television. Web. 25 Apr. 
 http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/02/20102895347413333.html 
 
"Al Jazeera English - Americas - US Panel Debates Drone Legality." Al Jazeera English - AJE. 24 Mar. 2010. Web. 
 28 Apr. 2010. <http://english.aljazeera.net/news/americas/2010/03/2010324132827997625.html>. 
 
"Nato 'losing Afghan Support'" Al Jazeera English. 23 Feb. 2010. Television. Web. 25 Apr. 2010. 
 <http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/02/2010222131354638461.html>. 
 
Hyder, Kamal. "Pakistan 'takes Over' Taliban Base." Al Jazeera English - AJE. 3 Mar. 2010. Web. 30 Apr. 2010. 
 <http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/03/2010331460778788.html>. 
 
Hyder, Kamal. "Tribal Armies Guard against Taliban." YouTube. 16 Jan. 2010. Web. 30 Apr. 2010. 
 <http://www.youtube.com/watch?v=ZCQclFkLiPQ>. 
Chater, David. " Afghan Villages Form Local Militias." Al Jazeera English - AJE. 28 Jan. 2010. Web. 30 Apr. 2010. 
 <http://english.aljazeera.net/news/asia/2010/01/2010128142452123541.html>. 


