
Franko-Filipasic

Through Censors and Suspicion: Foreign

Correspondence in the Soviet Union as a Model

for Reporting in Hostile Environments

By Elyse Franko-Filipasic

Completion: Spring 2008

Advisor: W. Joseph Campbell

Graduation: University Honors in Foreign Language and
Communication Media

1



Franko-Filipasic

“If you don’t get into trouble with them to some extent, if your relationship with them is entirely placid, 

then it probably means you’re not doing a good job.”

- Former Newsweek correspondent Robert B. Cullen on reporting in Moscow, in an interview 

for Whitman Bassow’s book The Moscow Correspondents.1

Between 1921 and 1988, approximately 300 journalists from American publications were

allowed to cross the borders of the Soviet Union and work there as correspondents.2 Many 

remained there for years at a time, gradually learning to circumvent Soviet censorship laws and 

making do with unpredictable, mostly off-the-record sources to report on life behind the Iron 

Curtain. Some were imprisoned on dubious charges; some were expelled from the country; and, 

despite the many obstacles which stood in the way of contacting government spokesmen or 

even finding sources willing to speak to American journalists, a select few were able to produce 

work worthy of the Pulitzer Prize. 

 Between the end of the Second World War and the collapse of the Soviet Union in 1991,

five journalists were awarded the Pulitzer Prize for their reporting from Moscow. They were: 

Edmund Stevens of The Christian Science Monitor; Harrison E. Salisbury of The New York 

Times; Walter Lippmann of The New York Herald Tribune; Hedrick Smith of The New York 

Times; and Bill Keller, also of The New York Times. Having won prizes at different points in 

U.S.-Soviet relations, these exceptional journalists each had different experiences in how they 

were treated by sources and by the Soviet government during their stays in Moscow. When Kim 

1 Whitman Bassow, The Moscow Correspondents (New York, N.Y: William Morrow and Company, Inc, 1988) 345.
2 Bassow, The Moscow Correspondents, 7.

2



Franko-Filipasic

Murphy of The Los Angeles Times won another Pulitzer for her reporting from Moscow in 2005, 

the Soviet Union was gone, but Russian press freedom was in many ways more restrictive than 

in the Gorbachev era. Murphy went to great lengths to get the stories that Russian journalists 

couldn’t cover3, and her work is an excellent example of what can be accomplished in a society 

that even today is wary of foreign reporters.

This paper seeks to design a reporting model for foreign correspondents in hostile 

environments based on the journalistic technique and preparation methods of the Moscow-based 

Pulitzer Prize winners. By assigning ratings to the varying levels of Soviet (and, later, Russian) 

media freedom at different points in time, the expected treatment of foreign journalists can be 

more easily evaluated and compared to some of the more difficult destinations journalists might 

report from today. Foreign correspondents are key in helping Americans to understand politics 

and the lives of people in other countries. If they cannot find a way to report from and build 

source bases in countries where people are distrustful of Americans, there will be little hope of 

improving the American understanding of these other cultures – a key step in improving 

American relations with other countries.

For the purposes of consistency, the countries used for comparison will be countries that 

have hostile attitudes toward American journalists today. Due to varying levels of international 

cooperation between these countries and other states in the West, it would be nearly impossible 

to gauge treatment of foreign – or Western – journalists as a whole.

3 Many Russian journalists were threatened or killed if they dared cover the Chechen conflict. Anna Politovskaya, a 
journalist who covered the Chechen conflict for Novaya Gazeta was killed in 2006, and Oksana Chelysheva of the 
Russian Chechen Information Agency has received threats to her life.

3



Franko-Filipasic

BASIS FOR EVALUATION

For purposes of this paper, I will be basing my comparisons on the country ratings found 

in the Freedom Forum’s 2007 “Freedom of the Press” survey. Since 2002, the Freedom Forum, 

an non-governmental organization founded in 1941 to attempt to reverse the restrictive powers of

totalitarian regimes around the world, has conducted the “Freedom of the Press” survey annually.

The Freedom House bases its press survey results on a series of questions in three areas: legal 

environment, which rates constitutional press freedoms, judiciary independence, and freedom of 

information legislation; political environment, which rates ease of access to sources, media 

censorship and domestic and foreign journalists’ ability to cover news freely without 

intimidation; and economic environment, which rates countries based on the extent of 

government media ownership and financial influence in the media. These questions, which 

appear below, will also be used to evaluate press freedom at different points in Soviet history. 

4



Franko-Filipasic

Questions to Evaluate Freedom of the Press Around the World – The Freedom House4

LEGAL ENVIRONMENT POLITICAL ENVIRONMENT ECONOMIC ENVIRONMENT

1. Do the constitution or other basic 
laws contain provisions designed to 
protect freedom of the press and of 
expression, and are they enforced? (0–
6 points)

2. Do the penal code, security laws, or 
any other laws restrict reporting, and 
are journalists punished under these 
laws? (0–6 points)

3. Are there penalties for libeling 
officials or the state, and are they 
enforced? (0–3 points)

4. Is the judiciary independent, and do 
courts judge cases concerning the 
media impartially? (0–3 points) 

5. Is freedom of information 
legislation in place, and are journalists 
able to make use of it? (0–2 points)

6. Can individuals or business entities 
legally establish and operate private 
media outlets without undue 
interference? (0–4 points)

7. Are media regulatory bodies, such 
as a broadcasting authority or national 
press or communications council, able 
to operate freely and independently? 
(0–2 points)

8. Is there freedom to become a 
journalist and to practice journalism? 
(0–4 points)

1. To what extent are media outlets’ 
news and information content 
determined by the government or a 
particular partisan interest? (0–10 
points)

2. Is access to official or unofficial 
sources generally controlled? (0–2 
points)

3. Is there official censorship? (0–4 
points) 

4. Do journalists practice self-
censorship? (0–4 points) 

5. Is media coverage robust, and does 
it reflect a diversity of viewpoints? (0–
4 points) 

6. Are both local and foreign 
journalists able to cover the news 
freely? (0–6 points)

7. Are journalists or media outlets 
subject to extralegal intimidation or 
physical violence by state authorities 
or any other actor? (0–10 points)

1. To what extent are media owned or 
controlled by the government, and 
does this influence their diversity of 
views? (0–6 points)

2. Is private media ownership 
transparent, thus allowing consumers 
to judge the impartiality of the news? 
(0–3 points)

3. Is private media ownership highly 
concentrated, and does it influence 
diversity of content? (0–3 points)

4. Are there restrictions on the means 
of journalistic production and 
distribution? (0–4 points)

5. Does the state place prohibitively 
high costs on the establishment and 
operation of media outlets? (0–4 
points)

6. Do the state or other actors try to 
control the media through allocation of
advertising or subsidies? (0–3 points)

7. Do journalists receive payment 
from private or public sources whose 
design is to influence their journalistic 
content? (0–3 points)

8. Does the economic situation in a 
country accentuate media dependency 
on the state, political parties, big 
business, or other influential political 
actors for funding? (0–4 points)

The questions in each of the sections are assigned varying point ranges – in answering the

questions, countries are assigned point values from 0-2; 0-3; 0-4; 0-6; or 0-10. Higher point 

values indicate less press freedom in the country being evaluated. The “Legal Environment” 

questions can potentially add up to 30 points; the “Political Environment” questions can 

4 The Freedom House. “Freedom of the Press: Methodology.” (http://www.freedomhouse.org/template.cfm?
page=350&ana_page=339&year=2007), 2007 Edition (accessed March 9, 2008). 

5

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=350&ana_page=339&year=2007
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=350&ana_page=339&year=2007


Franko-Filipasic

potentially add up to 40 points; and the “Economic Environment” section can have a total of 30 

points. Countries with scores between 0 and 30 are rated “Free”; those scoring between 31 and 

60 are “Partly Free”, and those with ratings higher than 61 are rated “Not Free.”  

ALTERATIONS TO THE SCALE

While the three-tiered system devised by the Freedom Forum is useful for those who 

want a basic idea of press freedom levels, there’s a big difference in the freedom levels of North 

Korea, deemed the least free country with a score of 97, and of Jordan, which has a score of 61. 

Both of these countries fall into the “Not Free” category, though there are obviously major 

differences in their media systems. Similarly, the nine countries tied in 66th place with scores of 

30 (including Benin, Uruguay, Hong Kong and South Korea) must differ substantially from 

Finland and Iceland, which tied as the world’s most press-friendly countries with scores of 9. 

In order to adequately rate the varying degrees of Russian press freedom between 1950 

and 2005, press freedom levels must be further stratified. As the journalists covered in this paper 

encountered different levels of freedom during their times as correspondents, it is not fair to 

simply declare that the Soviet Union was “not free” and expect that the journalists be able to 

report in similar fashions. Instead, this paper will further divide the “Freedom of the Press” 

ratings into ten sections: countries with scores between 1 and 10 will be given a rating of 1; 

countries scored between 11 and 20 will be given a score of 2; and so on. Each journalist’s work 

from the Soviet Union (or from post-Soviet Russia, as was the case with Kim Murphy) will be 

evaluated based on the level of press freedom in the country. 

6



Franko-Filipasic

Ratings of course would never go below 3, as Russia hasn’t had a free press at any time 

in the past 58 years. (There was a brief period of “partly free” press in the late 1990s through the 

early 2000s.) Russia currently has a rating of 8, as it tied with Azerbaijan in 164th place with a 

score of 75 in the 2007 survey.

“Stuck with the story”: The work of Edmund Stevens

When it came to tenacity, Edmund Stevens had all the other correspondents beat. A 

Columbia University graduate with excellent command of Russian, Stevens spent more than half 

a century writing from the Soviet Union. But while his work -- spanning everything from the 

Second World War’s eastern front to U.S.-Soviet relations in the Reagan era – proved invaluable

for Americans who really wanted to know what was going on behind the Iron Curtain, Stevens’ 

uncanny ability to push the limits of the Soviet government made him suspicious to other 

journalists.5

Stevens took a roundabout track into journalism. A graduate of Columbia University’s 

international law program, he didn’t seem to have a reporting career in mind when he left for the 

Soviet Union in 1934. At that point, he’d taken a job working as the Moscow agent for the 

Cunard Line, a British shipping company. Because he was based in Moscow and had an 

excellent command of Russian, Stevens attracted the attention of the Manchester, England-based 

Guardian and the London Daily Herald. He began writing for both British publications. After 

covering some of the Red Army battles early in the Second World War, Stevens left Russia to 

report on the war from Europe and North Africa. But after returning to Moscow in 1946 to report

5 Bassow, The Moscow Correspondents, 321.

7



Franko-Filipasic

for the Christian Science Monitor, he wasn’t away from Russia for more than a few months at a 

time.  

Stevens won the 1950 Pulitzer Prize for a series of articles entitled “This is Russia: 

Uncensored,” which he wrote for the Christian Science Monitor when he found freedom from 

Soviet censorship while on a brief assignment in Rome. As a fluent Russian-speaker with a 

Russian wife and an established circle of friends in Moscow, Stevens’ work was ground-

breaking in its ability to shed light on the depths of Russian society. In his collection of 47 

articles, later arranged in the form of a book, Stevens almost never quotes anyone directly. Being

that the articles were written mostly from notes he took and memories he had of his most recent 

time in Moscow, the lack of direct quotes is understandable; Stevens’ articles are overviews of 

certain situations in and aspects of Russian society rather than hard news. He uses a casual tone 

and frequent references to unnamed friends and acquaintances. Among other things, Stevens’ 

articles describee the often self-defeating system of the Soviet parliament sessions6, the stifling 

realities of living in a police state7, and the propagandist nature of grade-school history courses, 

which seemed intent on transforming students into Party loyalists before they could properly 

perform long division.8

Though Stevens’ series of articles were quite critical of the Soviet Union, it seemed that 

he was always planning on returning, being that he and his wife still owned a cottage in Moscow.

Nevertheless, he described his family’s departure from Moscow in 1949 as “timely,” given that 

“no week passed when foreign journalists weren’t being pilloried as spies.”9

6 Edmund Stevens, This is Russia – Uncensored (New York, N.Y.,: Didier, 1950), 15-23.
7 Stevens, This is Russia – Uncensored, 79-82.
8 Stevens, This is Russia – Uncensored, 127-131.
9 Stevens, This is Russia – Uncensored, 1.

8



Franko-Filipasic

Stevens would indeed return to his dacha in Moscow with his wife and children in 1956. 

After his return, Stevens served as a correspondent for various publications. His long stay 

without expulsion or threats, as well as the privileges he seemed to receive – including receiving 

a mansion from the Soviet government when his dacha was destroyed and his daughter’s 

admittance to the renowned Bolshoi Ballet School. 

Many other correspondents believed that Stevens was somehow pulling strings in order to

remain unscathed for half a century under – and generally in the good graces of -  the Soviet 

regime. But Stevens vehemently denied any collaboration with the Soviet government in his 

interview with Whitman Bassow, saying that he’d “never given them [the Soviets] reason to 

believe that [he] was contrary to an improvement in relations between [the Soviet Union and the 

United States]” and that he’d “openly criticized many aspects of Soviet foreign or internal 

policies.”10

During the time that Stevens was writing his Pulitzer Prize-winning series, the Soviet 

Union would have scored an 89 on the Freedom House scale of press freedom, therefore scoring 

a 9 for the purposes of this paper. Stevens began reporting in the Soviet Union just after World 

War II, as Joseph Stalin placed the media in full control of the state, disallowing private media 

voices to be heard. Compared to the media climate in later years, the environment under Stalin 

was particularly unfriendly for foreign journalists. As Stevens indicates a number of times in his 

articles, he and his family were under constant scrutiny; constantly watched by KGB agents, 

Stevens and his wife lost many of their long-time friends, who feared arrest for appearing 

sympathetic to American values.11 

10 Bassow, The Moscow Correspondents, 321.
11 Stevens, This is Russia – Uncensored, 1-6.

9



Franko-Filipasic

So what did Stevens have going for him in the post-war years preceding Stalin’s death – 

probably the most difficult years for foreign journalists in the Soviet Union? Stevens had a 

number of qualities that other journalists didn’t:

1. He had lived in Moscow for about 15 years by the time he left and he’d managed to 

establish a large group of contacts.

2. He had a Russian wife. She’d arranged to get an American passport, so there was 

nothing really stopping the Stevens family from coming and going.

3. He was fluent in Russian, which helped him assimilate better into Russian society.

4. He understood the Soviet system of thinking and knew he had to work with what he 

was given. In his interview with Whitman Bassow, Stevens said that he “didn’t go 

around with a chip on his shoulder.” The key point of being a reporter is to promote 

better understanding at “whatever possible levels” are available, he said.12 

Undoubtedly the most integrated non-native Moscow correspondent of 20th century 

journalism, Stevens’ extensive linguistic and cultural knowledge gave him an edge over 

other reporters in Moscow. He died in Moscow in 1992 at the age of 81, going to his 

grave as a man who’d “got stuck with the story.”13

12 Bassow, The Moscow Correspondents, 321.
13 Bassow, The Moscow Correspondents, 322

10



Franko-Filipasic

Harrison E. Salisbury’s Chance Assignment

It seemed to be through a remarkable twist of fate that Harrison E. Salisbury ended up as 

chief of the New York Times’ Moscow bureau. In 1947, the New York Times was dismayed 

when its correspondent, Drew Middleton, was denied the reentry he’d been promised after he 

took a four-month vacation in the United States. Though the Times send visa applications for 

several journalists, no reply came from Moscow. 

Harrison Salisbury may not have seemed the ideal man for a long-term job in one of the 

world’s most oppressive countries. Though the Minnesota native had worked for the United 

Press since 1930, having served briefly in Moscow and later as the head of the foreign desk, 

Salisbury was in the midst of depression; the emotional aftermath of his recent divorce had 

forced him into treatment at the Payne-Whitney Clinic in New York.

In 1947, Salisbury began applying for a job at The New York Times. Though he was 

repeatedly told the paper wasn’t hiring, Times managing editor Edwin L. James approached 

offered Salisbury a position as the Moscow correspondent in 1948 – but Salisbury had to get his 

own visa in order to get the job, James said. Based on the Times’ experience with previous visa 

applications, it seemed that Salisbury had little chance of ending up in Moscow. But Salisbury 

headed to the nation’s capital, applied for a visa at the Russian embassy, and continued to hope 

for any position he could get at the Times. 14

While Salisbury waited with the other Moscow hopefuls, Edwin James publically pleaded

with the Soviet government to let a New York Times correspondent return to Moscow, publishing

the “Open Letter to Premier Stalin” in the paper on Christmas Eve, 1948. When Salisbury’s visa 

14 Bassow, The Moscow Correspondents, 132.

11



Franko-Filipasic

came within the week, it seemed that James’ last-ditch attempt to catch Soviet attention had 

worked – though the fact that Salisbury had been granted a visa while other would-be 

correspondents had waited months or years without so much as denial letters from the Soviet 

embassy attracted some negative attention in the newsroom.15 Though there didn’t seem to be 

any answers as to the unpredictable Soviet visa-granting process, Salisbury was given the job 

and departed for Moscow early in 1949.

Upon arrival in Moscow, Salisbury found difficulty in getting his reports past Soviet 

censorship. According to former Moscow correspondent Michael Newman’s reports in Whitman 

Bassow’s book The Moscow Correspondents, the Soviet government would often use its control 

of communication flows to “punish” correspondents who weren’t projecting a good image of the 

Soviet Union. Censors could kill stories on the spot, or might torture anxious journalists by 

holding stories for hours or days.16 Salisbury encountered similar problems when he sent 

“advisories” on the situations to the Times, as Drew Middleton had done before him. Because the

Times editors knew that Salisbury’s articles might not be able to fully explain the situation 

through the censors, they hired a Soviet affairs expert to give support to the articles where it was 

due. But because the Times refused (as Salisbury requested on several occasions) to precede his 

articles with the phrase “Passed by Soviet censorship,” he was often accused of being pro-Soviet 

in his writing, though he needed to be in order to pass his articles by the censors.17

Salisbury received the 1955 Pulitzer Prize for international reporting for a series of 

fourteen articles titled “Russia Re-viewed,” all of which appeared in the Times between 

September 19 and October 2, 1954 – just after Salisbury returned from his five-year stay in the 

15 Bassow, The Moscow Correspondents, 131
16 Bassow, The Moscow Correspondents, 127
17 Bassow, The Moscow Correspondents, 127.

12



Franko-Filipasic

Soviet Union. The articles were preceded by a short explanation: “For the first time [Mr. 

Salisbury] is able to write without the restrictions of censorship or the fear of it.” Salisbury’s 

articles covered, among other things: the struggles of the common man in a communist society;18

the Soviet system of exile by which Soviet citizens of non-Russian descent were sent to specific, 

concentrated areas of the country19; and, in the last article in the series, Soviet censorship.20

Salisbury’s rarely used direct quotes in his articles; when he did, they were generally 

attributed to false names. In his September 24, 1954, article, Salisbury told his readers that 

“enough substitutions have been made in the details of [the article subjects’] lives so no one in 

Moscow is likely to identify them.”21

During Salisbury’s time in the Soviet Union, the government maintained strict control of 

both the domestic and foreign press. As evidenced by The New York Times’ difficulty in getting 

a correspondent into the country, Stalin’s regime was wary of foreign reporters who might 

present a bad image of the Soviet Union. When Salisbury arrived in the Soviet Union, the press 

freedom level was the same as in Stevens’ reporting, rating a 9 on the press freedom scale. 

Like Stevens, Salisbury published his Pulitzer Prize-winning work after he left the 

country due to the certainty that most of the articles would have been blocked by censors. But 

merely the fact that he managed to get substantive stories from Moscow to New York in the 

restrictive press climate was notable. Salisbury’s keys to success in Moscow reporting were:

1. His constantly improving Russian language knowledge.

18 Harrison E. Salisbury, “Life of Soviet Common Man is Constant Struggle,” The New York Times (24 September 
1954),  A1.
19 Harrison E. Salisbury, “The ‘Spets’ System of Exile,” The New York Times (28 September, 1954), 31.
20 Harrison E. Salisbury, “Violence, Drunkenness, and Communist-ruled Country,” The New York Times (1 October 
1954), 25
21 Salisbury, “Life of Soviet Common Man is Constant Struggle.,” The New York Times.

13



Franko-Filipasic

2. His connections with American diplomats, including the American ambassador.22

3. His insistence on travelling to cities outside Moscow (though the Soviet government 

often tried to prevent this), which seemed to provide him with a more talkative source

base.

Salisbury’s ability to write articles from a country as inhospitable and, as he often 

describes, seemingly illogical as the Soviet Union, required tenacity and patience. In his book, 

Russia Re-viewed, which was a compilation of extended forms of his Pulitzer articles, Salisbury 

often noted the need to act calmly and diplomatically in the face of his main obstacles: 

censorship and distrust. While Salisbury had little knowledge of Russian when he arrived in the 

country, he often writes fondly of his Russian tutor, and seems to have learned Russian fluently 

within a few years.

Walter Lippmann: Dinner and Discussions with “Mr. K.” 

Walter Lippmann was raised to be worldly. Born to a wealthy New York family, he was 

sent to the top private boys’ schools in the city and accompanied his parents on their summer 

trips to Europe from the time he was six.23 He enrolled in Harvard University in 1906, where he 

studied under philosopher George Santayana and philosopher and psychologist William James, 

among others.24 Lippmann graduated from Harvard University in 1910 and began a career as a 

journalist, writing mainly on social problems and political developments. By the time he was 30, 

he’d served both as an assistant to the United States Secretary of War in World War I, had 

22 Harrison E. Salisbury. An American in Russia. (New York: Harpers, 1954), 52
23 Ronald Steel. Walter Lippmann and the American Century. (New Brunswick: 1999), 3.
24 Steel, Walter Lippmann ad the American Century, 13.

14



Franko-Filipasic

helped found The New Republic magazine in New York, and had assisted in drafting President 

Woodrow Wilson’s “Fourteen Points.”  

By 1922, when the time he wrote the revolutionary book Public Opinionin, which 

focused mostly on media and government influence on public opinion, Lippmann had built a 

reputation throughout the world as a brilliant political commentator. He continued to practice 

journalism in New York, writing and editing for The World until 1931, and then moved to The 

New York Herald-Tribune, where he had a nationally syndicated political column called “Today 

and Tomorrow.” 

In 1958, Lippmann met Soviet Premier Nikita Khrushchev for the first time. Lippmann 

and his wife, Helen, went to the Soviet Union for two weeks to gain a better understanding of 

“Soviet foreign policy in relation to the United States.”25 During his time in Moscow, Lippmann 

requested an interview with the Soviet premier – and got it. In four columns for “Today and 

Tomorrow,” which were reproduced in a short book called The Communist World and Ours, 

Lippmann gives a short account of his first meeting with “Mr. K”:

“Somewhere and somehow Mr. K. must do a great deal of work and must see a great many people.

But there was no outward sign of it. When we were shown to his office, which was on the dot of

11 a.m., he was quite relaxed, had none of the symptoms of a busy and preoccupied man, and

indeed he acted as if he had all the time in the world. In the course of the interview it was evident

that he wanted to talk about Soviet-American relations and nothing else. But on this subject he

seemed ready to talk as long as I wanted, provided I kept asking him about broad issues and did

not try to go into the details of any particular negotiation.”26

25 Walter Lippmann, The Communist World and Ours, (Boston: Little, Brown and Company, 1959), 3
26 Lippmann, The Communist World and Ours, 5

15



Franko-Filipasic

When Lippmann returned to the Soviet Union for another interview with “Mr. K.” in 

1961, he seemed to have a good idea of how to approach Khrushchev about sensitive topics. 

From the start, the interview seemed to be largely on Lippmann’s terms. He and his wife were 

allowed to take down as many notes as they pleased. “It was understood that I was free to write 

what I liked when I had left Russia and to quote Mr. Khrushchev or not to quote him as it 

seemed desirable,” Lippmann wrote in his first of four columns about the 1961 interview.27 

When Khrushchev told Lippmann there might be a schedule conflict during Lippmann’s visit, it 

was the Soviet Premier, not Lippmann, who changed his plans to go ahead with the scheduled 

interviews. 

Once again accompanied by his wife, Lippmann traveled to Khrushchev’s summer home 

in Sochi, on the Black Sea. Before his arrival, Lippmann said he had little knowledge of how 

much time he’d be spending with Khrushchev. He ended up getting more than he’d bargained for

– eight hours, two meals, and a game of badminton with “Mr. K.” 28

Lippmann of course did not have the sourcing or censorship troubles that appeared in 

Stevens’ or Salisbury’s work. The hurdle for Lippmann seemed to be more in getting 

Khrushchev to actually speak about policy issues in between badminton games and strolls taken 

to admire the grounds of the summer home. Lippmann wrote in his April 17, 1961, column about

the varying discussion topics during his visit with Khrushchev: “I would not like to leave the 

impression that all eight hours were devoted to great affairs of the world. Perhaps, all told, three-

and-a-half hours were spent in serious talk…The talk was largely banter between Mr. 

27 Walter Lippmann, “Khrushchev to Lippmann – face to face,” The New York Herald-Tribune (17 April 1961), 1.
28 Walter Lippmann,” Khrushchev to Lippmann – face to face,” The New York Herald-Tribune.

16



Franko-Filipasic

Khrushchev and [First Deputy Premier] Mikoyan…and the banter turned chiefly to Armenian 

food and Armenian wine and Armenian customs…”29

Though they “all drank a bit more than [they] wanted,” Lippmann eventually got a 

chance to ask questions. In comparison to his answers in the 1958 interview, Khrushchev seemed

to be much more forthcoming with information in 1961. While in 1958, Lippmann had described

Khrushchev’s desire to discuss only very broad topics, this time Lippmann was able to ask him 

about more specific scenarios and seemed to discuss in depth Khrushchev’s views on John F. 

Kennedy30. Perhaps it was because they were in a more comfortable environment, or perhaps it 

was because Lippmann and Khrushchev had met previously, but Khrushchev’s responses were 

quite specific. Khrushchev, whose main concern seemed to be the future of Germany, especially 

elaborated on how he felt about the divide in Germany, as well as on his proposed courses of 

action to resolve building tension between the Soviet Union and West Germany.31 Due to 

Khrushchev’s frankness on the issue of Germany, Lippmann’s columns on the interview became 

“required reading in foreign ministries.”32 Other topics included Iran, Vietnam and Cuba. 

 Lippmann won the 1962 Pulitzer Prize in international reporting for his account of the 

interview, which appeared in four sections in his “Today and Tomorrow” column. Lippmann’s 

experience in the Soviet Union obviously differed significantly from the experiences of other 

Pulitzer Prize-winning journalists. Firstly, he was not at any time living in the Soviet Union. 

He’d learned Latin, German and Italian while at Harvard, but had studied Russian. Lippmann 

29 Walter Lippmann, “Lippman and Khrushchev – face to face,” The New York Herald-Tribune.
30 Khrushchev, as Lippmann described in the April 18 article, seemed to respect Kennedy but felt he was an 
incompetent leader. Several times throughout the series of articles, Lippmann referred to Khrushchev’s belief that 
Nelson Rockefeller and the DuPonts were actually heading the American government and that President Kennedy 
was seemingly their puppet. 
31 Walter Lippmann, “A sobering up,” The New York Herald-Tribune (19 April 1961), 1.
32 Steel, Walter Lippmann and the American Century, 527

17



Franko-Filipasic

relied on an interpreter for his interactions with Khrushchev, though his wife, Helen, had studied 

Russian and had learned to speak it with fluency by 1961.33 Also unlike other journalists, 

Lippmann’s reputation as a highly respected political writer preceded him; Khrushchev didn’t 

seem to treat him with suspicion and there didn’t seem to be any fear of him being a spy for the 

United States; rather, Khrushchev treated him with respect despite the drastic differences in their 

political views. Lippmann’s status as a member of the political elite helped him to break into a 

level of the Soviet political system that hadn’t yet been successfully reached by other Moscow 

journalists; while reporters for other American newspapers spent years trying to navigate Soviet 

bureaucracy, Lippmann was able to get an interview – and top-notch treatment -- from the Soviet

premier when he pleased. Lippmann wasn’t focused on speaking to common Soviet citizens.

 Lippmann’s reporting style differs greatly from those the styles of the other prize-

winning journalists. Though there was said to have been a loosening of control on the press 

under Khrushchev, Lippmann’s reporting isn’t telling enough about press freedom in Russia to 

enable the formulation of a scale rating. Lippmann’s column revolved around his opinions and 

perceptions and didn’t pretend to resemble hard news. He never quoted anyone directly – not 

because he had fear of endangering his subjects or himself34, but rather because he didn’t actually

take many notes. As he pointed out in the columns on both his 1958 and 1961 interviews, his 

accounts of the discussions with Khrushchev were written mostly from memory (though he 

indicated that his wife made extensive notes)35. Since he had his Russian-speaking wife at his 

side during the 1961 interview, there was perhaps less chance of facts being distorted by an 

33 Steel, Walter Lippmann and the American Century, 527
34 He mentions in the first article on the 1958 interview Khrushchev’s understanding that Lippmann would write 
what he saw fit. 
35 Lippmann, “Lippmann and Khrushchev – face to face,” The New York Herald-Tribune.

18



Franko-Filipasic

interpreter – something which may have been a problem for some of the other reporters before 

they became fluent in the language.

By these standards, Lippmann seems to have had a great many advantages when 

compared with Stevens and Salisbury. But he was never a resident of Moscow and therefore 

could not report on the everyday lives of the people as the two Pulitzer Prize-winners before him 

did. Even so, Lippmann helped fill a void in American Moscow correspondence with his ability 

to access the highest tier of the Soviet government.

Hedrick Smith:

Hedrick Smith was born in 1933 in Kilmacolm, Scotland, to American parents. His 

family moved between France, Germany and England in before leaving on one of the last two 

liners to depart from the Europe for the United States once the Second World War broke out. His

family settled in Greenville, South Carolina. After graduating from Williams College in 

Massachusetts in 1955, where he majored in American history and literature, Smith received a 

Fulbright grant to study political science at Oxford University.36

After he finished his studies, Smith worked for three years as an Air Force intelligence 

officer before beginning work as a journalist in 1959. Smith first worked for United Press 

International in Nashville, Tennessee, before moving to Atlanta and Cape Canaveral. In 1962, 

Smith took a job reporting for the New York Times’ Washington bureau before the Times shipped

36 Heinz Dietrich Fischer, ed., Outstanding International Press Reporting:Pulitzer Prize Winning Articles in Foreign 
Correspondence. (New York: W. de Greuter, 1984), Vol. 3, p. 202

19



Franko-Filipasic

him overseas to report on the escalating war in Vietnam in until 1965. Smith was later sent to 

Cairo and Paris before he took a five-year-long post in the Times’ Moscow bureau in 1971.37

Heinz Dietrich Fischer’s guide to Pulitzer Prize-winning international reporting articles 

classifies Smith’s body of work as descriptive of “characteristic traits of the country and the 

mentality of the people.”38 In the foreword of The Russians, the first of Smith’s books on Russia, 

Smith voiced his desire to enlighten Americans of “the human quotient, the texture and fabric of 

the personal lives of the Russians as people.”39 Similarly, in the articles he wrote for The New 

York Times in 1973, Smith often took a more human approach to writing, adding cultural 

commentary to articles that might otherwise have been purely political. 

In his March 5 article, “Prestige of Stalin Now Reviving,” Smith used quotes from 

Russian citizens who often had opposing views on the rising sympathy for Stalinist policies in 

the Soviet Union. While he left his sources unnamed (they are “a white-collar worker,” “a 

teacher in her 20’s,” a “dissident” and “a writer in his 60’s who spent years in a Stalinist labor 

camp”), Smith seems to have made a point of establishing a source base that trusted him.40 In 

Smith’s work, there is a notable increase in the number of direct quotes from Soviet citizens, 

which almost never appeared in the works of Salisbury or Stevens. In his other articles, Smith 

discusses the cultural differences between Moscow and other capital cities within the Soviet 

bloc,41 the difficulties of life under a “powerful but insecure” Brezhnev regime,42 and the 

increasing trend among Russians of going to Baltic beaches near Riga, Latvia, for vacation.43 
37 Fischer, Outstanding International Press Reporting: Pulitzer Prize Winning Articles in Foreign Correspondence,Vol 
3, 202.
38 Fischer, Outstanding International Press Reporting:Pulitzer Prize Winning Articles in Foreign Correspondence Vol. 
3, 201.
39 Hedrick Smith, The Russians. (New York: Times Books, 1983), ix. 
40 Hedrick Smith, “Prestige of Stalin Now Reviving,” The New York Times (March 5, 1973): 1.
41 Hedrick Smith, “East Bloc goes Un-Soviet Way,” The New York Times (June 10, 1973): 1.
42 Hedrick Smith, “Soviet Under Brezhnev Powerful Yet Insecure,” The New York Times (June 17, 1973): 1.
43 Hedrick Smith, “Summer on the Baltic: Sun, Sulphur and Song,” The New York Times (August 10, 1973): 33.

20



Franko-Filipasic

In the last of these articles, Smith emphasizes the cultural differences between Russia and

Latvia. In Latvia, Russian tourists are amazed by better-fitting, higher-quality clothes, Western 

music, bikinis, and American food, among other things. His interviews with tourists from 

throughout the Soviet Union shed light on the appeal and the difficulties of vacationing in Latvia.

One Latvian factory worker, for example, came on vacation without his wife because there was 

no way for them to get vacation time from their jobs at the same time. Another couple had had 

difficulty getting a pass for one of the highly desirable vacation cabins on the beach, for which 

they’d needed to apply months in advance and only acquired a few days before they were set to 

leave.44

In the time Smith was reporting from Moscow, the level of press freedom in the Soviet 

Union was still a 9, though controls on foreign journalists had become looser since the days of 

Salisbury and Stevens. Censorship on correspondents’ outgoing dispatches had been completely 

done away with under Khrushchev in 1961 (though photos were still subject to censors),45 but the

Soviet government fought unfavorable reporting in other ways. In The Russians, Smith said he 

had been excluded from an important group interview with Brezhnev due to what the Soviets 

deemed as objectionable reporting; he also said reporters could be denied the chance to travel 

outside of Moscow.46 Less frequently, they could be beaten up or deported as a result of their 

writing.

Smith, like the correspondents before him, had a good grasp on the Russian language. 

This is particularly evidenced by his quoting of conversation snippets in his article on Latvian 

44  Smith, “Summer on the Baltic,” The New York Times.
45 Smith, The Russians, 15.
46 Smith, The Russians, 15.

21



Franko-Filipasic

beach holidays.47 48 As evidenced in his book The Russians, Smith also went to great lengths to 

build relationships with Soviet citizens – though he mentions in the first few pages of the book 

that he often had a difficult time maintaining friendships due to lack of trust in Americans.49 

These two factors were Smith’s main strengths in getting powerful, direct quotes and in enabling 

him to write articles that were both politically and culturally poignant.

Bill Keller: Glasnost Goes for Journalists, Too 

After graduating from Pomona College in 1970, Bill Keller jumped right into reporting. 

He moved to Portland, Oregon, where he spent seven years reporting for The Oregonian. He then

moved to Washington, where he reported for the Congressional Quarterly Weekly Report and the

Dallas Times Herald. When The New York Times took Keller on as its Washington 

correspondent in 1984, it was only two years until he was posted in Moscow.50 

Keller’s time in Moscow was marked by a fast-paced thaw in U.S.-Soviet relations that 

occurred in the late 1980s. Helped along by Gorbachev’s glasnost, or policy of “openness” which

attempted to establish better relations with the West, Keller had better access to government 

sources and less pressure to censor his writing. Keller’s articles were far more critical of Soviet 

society than Smith’s were. However, his criticisms seemed to reflect more on the people 

themselves than on the government.

47 Smith quotes a woman mocking her husband’s wandering eye on a beach full of scantily clad girls. This was 
included to add to the atmosphere of the piece and was almost certainly picked up in passing as Smith observed 
the scene.
48 Smith, “Summer on the Baltic,” The New York Times.
49 Smith, The Russians, 8.
50 The New York Times, “Columnist Biography: Bill Keller,” The New York Times online 
(http://www.nytimes.com/ref/opinion/KELLER-BIO.html), unknown date of origin (accessed 12 March 2008)

22

http://www.nytimes.com/ref/opinion/KELLER-BIO.html


Franko-Filipasic

In the first article in his set of Pulitzer Prize-winning pieces, Keller interviewed a veteran 

of the Soviet-Afghan war and produced a lengthy commentary on the war’s negative effects on 

the Soviet psyche, saying that the war “contributed to drug abuse and draft evasion” and 

“encouraged a cybical malaise among the young, and among the intellectuals who make up one 

of Mikhail S. Gorbachev’s core constituencies.”51 

On August 16, 1988, the Times published an article by Keller on the Soviet people’s 

dissatisfaction with Gorbachev’s perestroika (“restructuring” policies; workers were frustrated 

by layoffs and attempted reforms of the rationing system and people didn’t seem to be afraid of 

speaking with Keller about their woes. But Keller commented that the Soviet people seemed 

unwilling to (at least briefly) make sacrifices in order to battle shortages and welcome a free 

market.52  And on December 15, Keller commented on the seemingly incomprehensible 

stubbornness of earthquake victims in Leninakan to follow a government-drawn evacuation plan 

in order to escape dangers of destroyed buildings and possible epidemic caused by rotting 

corpses.53 In all of his articles, Keller used direct quotes and full names; people seemed to be 

significantly less afraid of causing trouble with the government by speaking with an American 

reporter.

Due to Gorbachev’s glasnost policies, the media were given significantly more freedom 

by the time Keller began reporting in Moscow. When Keller was writing his Pultizer Prize-

winning articles, the press freedom ranked an 8 on the Freedom House scale. While the Soviet 

press hadn’t become significantly freer, the Soviet society’s attitude toward foreign reports had: 

51 Bill Keller. “Russia’s Divisive War: Home From Afghanistan.” The New York Times. (14 February, 1988): SM 24
52 Bill Keller. “In Stalin’s City of Steel, Change Confronts Inertia,” The New York Times (August 16, 1988): A6. 
53 Bill Keller. “Soviets Plan Evacuation but the Survivors Seem Unwilling.” The New York Times (Dec. 15, 1988): A1.

23



Franko-Filipasic

Keller was able to send dispatches without fear of censorship and, with the help of his Russian 

language skills, talked quite openly with Soviet citizens about the events of the time. 

As Bassow points out54, The New York Times seems to have used Moscow 

correspondence as a vaulting point for its reporters. Many of its Moscow correspondents, 

including Harrison Salisbury, went on to take higher positions at the paper. Keller wrote from 

Moscow until 1991 and then became chief of the Johannesburg bureau in 1992. When he 

returned to New York in 1992, Keller became the Times’ foreign editor and later the managing 

editor. Since July 2003, Keller has been the paper’s executive editor in New York.

Kim Murphy: A Reporter in the Present; A Press in the Past

Kim Murphy of the Los Angeles Times wrote her prize-winning articles in 2004, when 

Russian press freedom was noticeably shrinking. While a freer press and privatization had been 

encourage under Gorbachev and Yeltsin (having dropped to a 6 on the scale in 1994), Vladimir 

Putin’s rise to power brought about a restrictions on press freedom. By 2003, Russia had reached

a 7 on the media freedom scale due to heavy government influence in media ownership. In that 

year, the last independent national television broadcaster was closed and three journalists – 

Aleksei Sidorov, Yuri Shchekochikhin,55 and Dmitry Shvets56—were killed in what were thought

to be politically motivated murders. 

54 Bassow quote
55 The Committee to Protect Journalists, “Journalists Killed in 2003,” CPJ online, 
(http://cpj.org/deadly/2003_list.html), unknown date of origin (accessed 19 March 2008). 
56 Claire Bigg, “Russia: Two Journalists Die in Contract Killings in One Year,” Radio Free Europe Online 
(http://www.rferl.org/featuresarticle/2006/10/135abf80-8e82-4cb9-b150-af4236f3874e.html) 10 October 2006 
(accessed 22 March 2008).

24

http://www.rferl.org/featuresarticle/2006/10/135abf80-8e82-4cb9-b150-af4236f3874e.html
http://cpj.org/deadly/2003_list.html


Franko-Filipasic

By the time Murphy arrived in Moscow, she was a seasoned foreign correspondent, 

though she’d taken an unusual path to get into the field. While many correspondents are 

graduates of prestigious private schools, Murphy, an Indianapolis native, had graduated from 

North Dakota’s Minot State University in 1977 with a B.A. in English Literature. Before 

attending university, she’d briefly worked as an editorial assistant in Biloxi, Miss., which seems 

to be where she first became interested in journalism. Murphy wrote for the Minot Daily News 

for two years after she graduated from university. She moved to California to work at the Orange

County Register and began working at the Los Angeles Times in 1983. Murphy was then placed 

as a correspondent throughout the world, filing stories from Afghanistan, the Balkans, and the 

Middle East.57

The Russian government’s grip on the press had grown even tighter 58 by the time 

Murphy, the Los Angeles Times Moscow bureau chief, began writing her prize-winning articles 

in 2004. Since Murphy’s articles focused heavily on terrorism and the Chechen conflict within 

Russia, she took the chance of getting on the wrong side of the Putin regime. While the 

government hadn’t yet exercised much control over foreign journalists, some would later be 

deported or denied re-entry visas after they’d reported on the Chechen conflict.59 Few Russian 

journalists dared to keep covering Chechnya for fear of government action. 

But Murphy entered the rebel state and gave in-depth coverage of the far-reaching effects

of the Chechen conflict. She wrote about the hostage crisis in September, 2004, at a school in the

57 The Los Angeles Times, “Kim Murphy Biography,” The L.A. Times online 
(http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/la-kim-murphy_pulitzer-bio,1,1695334.story), unknown date 
of origin (accessed 12 March 2008).
58 The Freedom House. “Summary of Results: Survey of Press Freedom 2004,” The Freedom House online 
(http://freedomhouse.org/template.cfm?page=198&year=2004) January 2005 (accessed 10 March 2008).
59 In 2005, correspondents from ABC television news were banned from Russia after interviewing Chechen rebels. 
In January 2008, Moldovan journalist Natalya Morar was denied re-entry to Russia for unspecified reasons. This 
may be due to her coverage of Chechnya, which the Russian government finds to be controversial. 

25

http://freedomhouse.org/template.cfm?page=198&year=2004
http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/la-kim-murphy_pulitzer-bio,1,1695334.story


Franko-Filipasic

town of Beslan, and also covered the Russian government’s reaction against the rebels’ families. 

The quality of Murphy’s interviews differs from those of previous Moscow correspondents; no 

other correspondent seemed to be able to get civilians to speak on controversial topics like 

Murphy could. Her sources were named and they spoke openly about their fears and experiences.

In Murphy’s September 3, 2004 article, Zalina Dzandarova speaks of the pain of 

choosing between her children during the Beslan hostage crisis. Dzandarova was allowed to take 

one of her two children when she was released from the school and had to leave her daughter 

behind. Murphy used vivid description and powerful quotes to create a heart-wrenching picture 

of a mother who feels guilty about the only choice she had: “I didn't want to make this choice," a 

stunned-looking Dzandarova, 27, said in the reception room of her father-in-law's house a few 

miles from the school. "People say they are happy that my son and I are saved. But how can I be 

happy if my daughter's still inside there?" 60

In the September 19, 2004, article, Lyudmila Alexeyeva of the Moscow Helsinki Group, 

a human rights organization, is quoted saying that the Putin regime is a “restoration of the Soviet 

Union.”61  And in the February 4, 2004, article, Medna Bayrakova tells Murphy about her 

daughter, who disappeared from their home in Grozny, the Chechen capital, only to appear as a 

suicide bomber a month later when rebels seized Moscow’s Dubrovka Theater.62 

In an e-mail interview with Kim Murphy, my colleague Kim Selman asked what Murphy 

had done to get such powerful quotes. Murphy said she always used a translator for interviews 

and found her sources through various means. She found the woman who’d left her daughter in 
60 Kim Murphy, “Killers Set Terms, A Mother Chooses,” Pulitzer Prize Online (http://www.pulitzer.org) Originally 
Published in the Los Angeles Times on 3 September 2004 (accessed on 10 March 2008).
61 Kim Murphy, “Whispered in Russia: Democracy is Finished,” Pulitzer Prize Online (http://www.pulitzer.org) 
Originally Published in the Los Angeles Times on 19 September 2004 (accessed on 10 March 2008).
62 Kim Murphy, “A Cult of Reluctant Killers,” Pulitzer Prize Online (http://www.pulitzer.org) Originally Published in 
the Los Angeles Times on 4 February 2004 (accessed on 10 March 2008).

26

http://www.pulitzer.org/
http://www.pulitzer.org/
http://www.pulitzer.org/


Franko-Filipasic

the school at Beslan when she received a list of the names of people who had been released from 

the school; then she went to the woman’s house to talk to her. For the story on the female suicide

bombers, Murphy said she found the name of the woman who died in the theatre and tracked her 

family down to interview them.63

After Vladimir Putin came to power in 2000, the press freedom in Russia, which during 

Boris Yeltsin’s rule had sunk to a level 6, began to be restricted once again. By the time Murphy 

began reporting in 2003, press freedom was once again at a level 7 and Russian journalists were 

being threatened and killed. But according to Erika Niedowski, the Moscow correspondent for 

the Baltimore Sun for two years (and a friend of Murphy’s), the “shrinking of ‘democratic’ 

space” was tangible during the two-and-a-half years she spent there.64

Niedowski said the biggest problem she encountered in her time in Russia was the 

Russian journalists’ self-censorship. When journalists (understandably) decide they aren’t 

willing to risk their lives for their careers and avoid writing about controversial issues, it 

becomes “almost more dangerous than direct censorship,” Niedowski said, reasoning that “the 

very people who are supposed to be practicing and protecting free speech are the very ones undermining 

it.”

During Murphy’s time reporting in Moscow, the Russian government also became more 

aggressive towards foreign journalists, according to Niedowski.

“There were definitely instances in which officials were trying to pressure or sideline the 

foreign press, particularly if they were covering an event involving Garry Kasparov and his 

63  Kim Murphy, e-mail Interview by Kim Selman, 2008.
64 Erika Niedowski, e-mail interviews, 5 and 9 April 2008.

27



Franko-Filipasic

Drugaya Rossiya coalition,” Niedowski said. “Being detained at the airport, not being able to 

board planes, that kind of thing.”

Under these conditions, Kim Murphy’s coverage of the Chechen conflict was truly exceptional. 

Her tenacity and excellent resources in Moscow (in the form of researchers and translators) helped her to 

track down sources, though she often had to persuade them to speak with her, according to her e-mail. 

She also spent hours at a time interviewing her subjects,65 which accounts for the moving quotes which 

complement her rich reporting style.

Murphy left Moscow in 2006 when she was offered a job at the L.A. Times’ London bureau. She 

is now reporting on the U.K. and the European continent. While she said she jumped at the chance to 

move to London, she also says she’s frustrated with covering so many countries because she can’t “get 

her teeth” into stories like she was able to in Russia.66

WHAT CAN THE MOSCOW CORRESPONDENTS TEACH US?

By successfully reporting in a country where people were automatically on guard when 

approached by Americans, the Pulitzer Prize-winning Moscow correspondents have acted as role

models for journalists wishing to write from similarly mentally hostile countries. These 

reporters’ strategies can help to form a journalistic behavior model for would-be correspondents 

in Iran, Saudi Arabia, and in Russia today (which in 2007 had press freedom scores of 9, 9, and 

8, respectively)67 – countries which are all important for American foreign policy purposes and 

65 Kim Murphy, e-mail interview.
66 Kim Murphy, e-mail interview.
67  The Freedom House. “Summary of Results: Survey of Press Freedom 2007,” The Freedom House online 

(http://freedomhouse.org/template.cfm?page=389&year=2007)  January 2008 (accessed 10 March 2008).

28



Franko-Filipasic

the citizens of which act with distrust and sometimes fear when it comes to speaking with 

American journalists.

Of the correspondents’ qualities, the following are the most important for reporting in 

hostile countries:

1) Language skills: All the reporters who lived in Moscow at length had decent Russian 

language skills. (Even though Murphy said she used a translator for interviews, she said 

her Russian was adequate for casual conversations.68) Language is indispensible when it 

comes to building relationships with and gaining trust from the people in hostile 

countries.

2) Relations with diplomats: In Salisbury’s case, this was indispensible in that his friendship

with the American ambassador at the time helped him gain access to certain special 

events and also occasionally enabled him to use embassy wires to send out his 

dispatches.69

3) Tenacity and patience: The five reporters who lived in Moscow at length had to 

overcome the Russian people’s wariness of Americans before they could even hope to 

report on the lives and experiences of people in the country. While knowledge of the 

language was extremely important in establishing relationships and getting interviews, so 

was patience with the distrusting mentality.

4) Understanding editors: While using unnamed sources is generally frowned upon, editors 

need to understand that in countries where people’s lives might be in danger after they 

talk with Americans, reporters shouldn’t be expected to always have full names, or names
68 Kim Murphy, e-mail interview.
69 Bassow, 282.

29



Franko-Filipasic

at all. In order to build trust among people in a country like Iran (a country undeniably 

important to our foreign policy with a population often afraid of interaction with 

Americans for fear of violent reaction from its government), reporters can’t make the 

people fear endangered by insisting on getting a name. Rather, reporters and editors will 

need to be satisfied with anonymous sources until the political climate cools.

Foreign correspondence, in its now-numerous forms, is incredibly important for 

increasing Americans’ understanding of other countries’ foreign policies, cultures, and 

opinions of American.70 Therefore, countries with hostile views of Americans are arguably 

the countries we most need to focus on reporting from in order to heighten the possibility of 

improving our relations with the people of those countries. By taking the Moscow 

correspondents’ behavior as a reporting model, journalists in these countries may have a 

better chance of reporting insightfully and effectively.

  

70 Stephen Hess, “International News and Foreign Correspondents,” (Washington D.C; Brookings Institution Press 
1996), 4

30



Franko-Filipasic

BIBLIOGRAPHY

Bassow, Whitman.  The Moscow Correspondents (New York, N.Y: William Morrow and 
Company, Inc, 1988)

Bigg, Claire. “Russia: Two Journalists Die in Contract Killings in One Year,” Radio Free Europe
Online (http://www.rferl.org/featuresarticle/2006/10/135abf80-8e82-4cb9-b150-
af4236f3874e.html) 10 October 2006 (accessed 22 March 2008).

The Committee to Protect Journalists, “Journalists Killed in 2003,” CPJ online, 
(http://cpj.org/deadly/2003_list.html), unknown date of origin (accessed 19 March 2008).

Fischer, Heinz Dietrich, ed., Outstanding International Press Reporting:Pulitzer Prize Winning 
Articles in Foreign Correspondence. (New York: W. de Greuter, 1984), Vol. 3, 201.

The Freedom House. “Freedom of the Press: Methodology.” 
(http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=350&ana_page=339&year=2007), 
2007 Edition (accessed March 9, 2008)

The Freedom House. “Summary of Results: Survey of Press Freedom 2004,” The Freedom 
House online (http://freedomhouse.org/template.cfm?page=198&year=2004) January 
2005 (accessed 10 March 2008).

31

http://freedomhouse.org/template.cfm?page=198&year=2004
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=350&ana_page=339&year=2007
http://cpj.org/deadly/2003_list.html
http://www.rferl.org/featuresarticle/2006/10/135abf80-8e82-4cb9-b150-af4236f3874e.html
http://www.rferl.org/featuresarticle/2006/10/135abf80-8e82-4cb9-b150-af4236f3874e.html


Franko-Filipasic

The Freedom House. “Summary of Results: Survey of Press Freedom 2007,” The Freedom 
House online (http://freedomhouse.org/template.cfm?page=389&year=2007)  January 
2008 (accessed 10 March 2008).

The Freedom House, “Freedom of the Press Historical Data: Central and Eastern Europe/Former 
Soviet Union,” The Freedom House Online (http://www.freedomhouse.org/template.cfm?
page=274), Unknown date of origin (accessed 18 March 2008).

Ginsburgs, George. “Structural and Functional Evolution of the Soviet Judiciary Since Stalin’s 
Death: 1953-1956. Soviet Studies, 31, 3 (January 1962), 281

Hess, Stephen. “International News and Foreign Correspondents,” (Washington D.C; Brookings 
Institution Press 1996)

Keller, Bill. “Russia’s Divisive War: Home From Afghanistan.” The New York Times. (14 
February, 1988): SM 24

Keller, Bill. “In Stalin’s City of Steel, Change Confronts Inertia,” The New York Times (August 
16, 1988): A6. 

Keller, Bill.  “Soviets Plan Evacuation but the Survivors Seem Unwilling.” The New York Times 
(Dec. 15, 1988): A1.

Lippmann, Walter. The Communist World and Ours, (Boston: Little, Brown and Company, 
1959)

Lippmann, Walter. “Khrushchev to Lippmann – face to face,” The New York Herald-Tribune (17
April 1961), 1.

Lippmann, Walter. “A sobering up,” The New York Herald-Tribune (19 April 1961), 1.

The Los Angeles Times, “Kim Murphy Biography,” The L.A. Times online 
(http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/la-kim-murphy_pulitzer-
bio,1,1695334.story), unknown date of origin (accessed 12 March 2008).

Murphy, Kim. E-mail Interview by Kim Selman, 2008.

Murphy, Kim, “Whispered in Russia: Democracy is Finished,” Pulitzer Prize Online 
(http://www.pulitzer.org) Originally Published in the Los Angeles Times on 19 September
2004 (accessed on 10 March 2008).

Murphy, Kim “A Cult of Reluctant Killers,” Pulitzer Prize Online (http://www.pulitzer.org) 
Originally Published in the Los Angeles Times on 4 February 2004 (accessed on 10 
March 2008).

32

http://www.pulitzer.org/
http://www.pulitzer.org/
http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/la-kim-murphy_pulitzer-bio,1,1695334.story
http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/la-kim-murphy_pulitzer-bio,1,1695334.story
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=274
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=274
http://freedomhouse/


Franko-Filipasic

Murphy, Kim. “Killers Set Terms, A Mother Chooses,” Pulitzer Prize Online 
(http://www.pulitzer.org) Originally Published in the Los Angeles Times on 3 September 
2004 (accessed on 10 March 2008).

The New York Times, “Columnist Biography: Bill Keller,” The New York Times online 
(http://www.nytimes.com/ref/opinion/KELLER-BIO.html), unknown date of origin 
(accessed 12 March 2008).

Niedowski, Erika. E-mail Interviews on 5 and 9 April 2008.

Salisbury, Harrison E. American in Russia. (New York: Harpers, 1954)

Salisbury, Harrison E. “Life of Soviet Common Man is Constant Struggle,” The New York Times
(24 September 1954),  A1.

Salisbury, Harrison E. “The ‘Spets’ System of Exile,” The New York Times (28 September, 
1954), 31.

Salisbury, Harrison E. “Violence, Drunkenness, and Communist-ruled Country,” The New York 
Times (1 October 1954), 25

Smith, Hedrick. “East Bloc goes Un-Soviet Way,” The New York Times (June 10, 1973): 1.

Smith, Hedrick.  “Prestige of Stalin Now Reviving,” The New York Times (March 5, 1973): 1.

Smith, Hedrick. The Russians. (New York: Times Books, 1983)

Smith, Hedrick. “Soviet Under Brezhnev Powerful Yet Insecure,” The New York Times (June 17,
1973): 1.

Smith, Hedrick. “Summer on the Baltic: Sun, Sulphur and Song,” The New York Times (August 
10, 1973): 33.

Steel, Ronald . Walter Lippmann and the American Century. (New Brunswick: 1999)

Stevens, Edmund. This is Russia – Uncensored, (New York, N.Y.,: Didier, 1950)

33

http://www.nytimes.com/ref/opinion/KELLER-BIO.html
http://www.pulitzer.org/


Franko-Filipasic

APPENDIX 

KELLER ERA == 61/100 = LEVEL 7

A. LEGAL ENVIRONMENT (0–30 POINTS)
 TOTAL:19/30

1. Do the constitution or other basic laws contain provisions designed to protect freedom of the 
press and of expression, and are they enforced? (0–6 points)

The “freedom of the press” law of the Soviet constitution didn’t change until the fall of the 
Soviet Union. It doesn’t seem to have been any more “enforced” or under Brezhnev than it was 
under Stalin in the time Smith was reporting. (5 points)

2. Do the penal code, security laws, or any other laws restrict reporting, and are journalists 
punished under these laws? (0–6 points)

Journalism wasn’t necessarily restricted, but several articles in the Soviet Penal Code could 
restrict journalists (they could be accused of spreading anti-Soviet propaganda). However, 
Gorbachev’s glasnost policies led to a freer press within the Soviet Union. (3 points)

3. Are there penalties for libeling officials or the state, and are they enforced? (0–3 points)

Yes and sometimes. (2 points)

34



Franko-Filipasic

4. Is the judiciary independent, and do courts judge cases concerning the media impartially? (0–3
points) 
The judiciary remained a tool of the government, but reforms had been made after Stalin’s death,
which led to a more democratic judicial system.71 (2)

5. Is freedom of information legislation in place, and are journalists able to make use of it? (0–2 
points)

No and no (2)

6. Can individuals or business entities legally establish and operate private media outlets without 
undue interference? (0–4 points)

This was being attempted near the end of Gorbachev’s time, though the government still 
interfered a great deal. (3)

7. Are media regulatory bodies, such as a broadcasting authority or national press or 
communications council, able to operate freely and independently? (0–2 points)

No (2)

B. POLITICAL ENVIRONMENT

TOTAL: 20/40 POINTS

8. Is there freedom to become a journalist and to practice journalism? (0–4 points)
I believe one could work at the papers without issue. (0)

9. To what extent are media outlets’ news and information content determined by the 
government or a particular partisan interest? (0–10 points)

Media outlets’ news was largely determined by Party interests, though the topics had 
become wider-ranging with glasnost. (6)

10. Is access to official or unofficial sources generally controlled? (0–2 points)
Official and unofficial sources were far more easily accessible and there was little control
over what unofficial sources said, though official sources might be a bit more guarded. 
(1)

71 George Ginsburgs, “Structural and Functional Evolution of the Soviet Judiciary Since Stalin’s Death: 1953-1956. 
Soviet Studies, 31, 3 (January 1962), 281

35



Franko-Filipasic

11. Is there official censorship? (0–4 points) 
Censoring outgoing foreign dispatches was banned under Khrushchev, and censorship of 
the media under Gorbachev all but disappeared. (1)

12. Do journalists practice self-censorship? (0–4 points) 
Yes, though they began pushing their limits during Gorbachev’s era. (2)

13. Is media coverage robust, and does it reflect a diversity of viewpoints? (0–4 points) 
Soviet press became increasingly diverse and critical. (2)

14. Are both local and foreign journalists able to cover the news freely? (0–6 points)
Local journalists still practiced some self-censorship, but foreign journalists often wrote 
as they pleased. (3)

15. Are journalists or media outlets subject to extralegal intimidation or physical violence by 
state authorities or any other actor? (0–10 points)
Yes, but to a far less extent than ever before. (5)

C. ECONOMIC ENVIRONMENT (0–30 POINTS)

TOTAL: 22/30 points

16. To what extent are media owned or controlled by the government, and does this influence
their diversity of views? (0–6 points)
Gorbachev began trying to privatize press; (3)

17. Is private media ownership transparent, thus allowing consumers to judge the impartiality
of the news? (0–3 points)
No, not always. (2)

18. Is private media ownership highly concentrated, and does it influence diversity of 
content? (0–3 points)
Yes; it was highly concentrated, but there was more freedom for diversity (2)

19. Are there restrictions on the means of journalistic production and distribution? (0–4 
points)
Yes; paper ink was rationed; companies limited in ability to meet distribution costs by 
govt. The government could deny supplies to organizations it didn’t like (3)

20. Does the state place prohibitively high costs on the establishment and operation of media 
outlets? (0–4 points)

36



Franko-Filipasic

The media outlets were expensive to establish, but could be created freely; supplies like 
ink could cost a great deal of money and the government could deny subsidies to 
organizations. (4)

21. Do the state or other actors try to control the media through allocation of advertising or 
subsidies? (0–3 points)
Yes. (3)

22. Do journalists receive payment from private or public sources whose design is to 
influence their journalistic content? (0–3 points)

Yes, but there was pay coming from non-govt. sources, unlike before. (2)

23. Does the economic situation in a country accentuate media dependency on the state, 
political parties, big business, or other influential political actors for funding? (0–4 
points)

Yes, but perestroika policies attempted to change this (3)

SMITH ERA == 80/100 = LEVEL 8

C. LEGAL ENVIRONMENT (0–30 POINTS)
 TOTAL:22/30

1. Do the constitution or other basic laws contain provisions designed to protect freedom of the 
press and of expression, and are they enforced? (0–6 points)

The “freedom of the press” law of the Soviet constitution didn’t change until the fall of the 
Soviet Union. It doesn’t seem to have been any more “enforced” or under Brezhnev than it was 
under Stalin in the time Smith was reporting. (5 points)

2. Do the penal code, security laws, or any other laws restrict reporting, and are journalists 
punished under these laws? (0–6 points)

Journalism wasn’t necessarily restricted, but several articles in the Soviet Penal Code could 
restrict journalists (they could be accused of spreading anti-Soviet propaganda). 4 points

3. Are there penalties for libeling officials or the state, and are they enforced? (0–3 points)

Yes and yes. 3 points

37



Franko-Filipasic

4. Is the judiciary independent, and do courts judge cases concerning the media impartially? (0–3
points) 
The judiciary remained a tool of the government, but reforms had been made after Stalin’s death,
which led to a more democratic judicial system.72 (2)

5. Is freedom of information legislation in place, and are journalists able to make use of it? (0–2 
points)

No and no (2)

6. Can individuals or business entities legally establish and operate private media outlets without 
undue interference? (0–4 points)

No (4)

7. Are media regulatory bodies, such as a broadcasting authority or national press or 
communications council, able to operate freely and independently? (0–2 points)

No (2)

D. POLITICAL ENVIRONMENT

TOTAL: 30/40 POINTS

8. Is there freedom to become a journalist and to practice journalism? (0–4 points)
I believe one could work at the papers without issue, but had to be printing pro-Party news at 
all times (3)

24. To what extent are media outlets’ news and information content determined by the 
government or a particular partisan interest? (0–10 points)

Media outlets’ news was largely determined by party interests under Brezhnev, though 
had become a bit freer under Khrushchev. (8)

25. Is access to official or unofficial sources generally controlled? (0–2 points)
Control to official sources was controlled, though unofficial sources wouldn’t be 
controlled so much as self-censored. In Smith’s era, it seemed that unofficial sources had 
started talking more freely. (1)

72 George Ginsburgs, “Structural and Functional Evolution of the Soviet Judiciary Since Stalin’s Death: 1953-1956. 
Soviet Studies, 31, 3 (January 1962), 281

38



Franko-Filipasic

26. Is there official censorship? (0–4 points) 
Censoring outgoing foreign dispatches was banned under Khrushchev, but the domestic 
press was officially censored. (2)

27. Do journalists practice self-censorship? (0–4 points) 
Yes, though they began reporting on some more racy topics near the end of Brezhnev’s 
rule (like his alleged affair). (2)

28. Is media coverage robust, and does it reflect a diversity of viewpoints? (0–4 points) 
It wasn’t incredibly diverse, but was becoming more so. (3)

29. Are both local and foreign journalists able to cover the news freely? (0–6 points)
Local journalists could still be attacked for writing against the Party line. Foreign 
journalists had more freedom than before. (3)

30. Are journalists or media outlets subject to extralegal intimidation or physical violence by 
state authorities or any other actor? (0–10 points)
Yes, but not nearly as much as under Stalin (7)

C. ECONOMIC ENVIRONMENT (0–30 POINTS)

TOTAL: 29/30 points

31. To what extent are media owned or controlled by the government, and does this influence
their diversity of views? (0–6 points)
Fully controlled; (6)

32. Is private media ownership transparent, thus allowing consumers to judge the impartiality
of the news? (0–3 points)
No; no private ownership. (3)

33. Is private media ownership highly concentrated, and does it influence diversity of 
content? (0–3 points)
Yes; still little diversity, but diversity began increasing at this time (2)

34. Are there restrictions on the means of journalistic production and distribution? (0–4 
points)
Yes; paper ink was rationed; companies limited in ability to meet distribution costs by 
govt. (4)

35. Does the state place prohibitively high costs on the establishment and operation of media 
outlets? (0–4 points)

39



Franko-Filipasic

The media outlets at the time were run by the state; couldn’t be established without govt. 
approval and conforming to govt. ideals. (4)

36. Do the state or other actors try to control the media through allocation of advertising or 
subsidies? (0–3 points)
Yes. (3)

37. Do journalists receive payment from private or public sources whose design is to 
influence their journalistic content? (0–3 points)

Yes – payment from the government (3)

38. Does the economic situation in a country accentuate media dependency on the state, 
political parties, big business, or other influential political actors for funding? (0–4 
points)

Yes (4)

40


